Overslaan en naar de inhoud gaan

'Je blijft tot je dood FHV'er'

Een niet eerder uitgezonden documentaire over het beroemde bureau FHV BBDO is nu, als ode aan de recent overleden Giep Franzen, te zien.
Giep Franzen in documentaire Tonko Dop
Giep Franzen in de documentaire FHV, Verleden, Heden en Toekomst
© Tonko Dop
Giep Franzen in documentaire Tonko Dop
Giep Franzen in de documentaire FHV, Verleden, Heden en Toekomst
© Tonko Dop

Direct na de livestream van de Effie-uitreiking was een bijzondere documentaire te zien over het befaamde bureau FHV BBDO, bij wijze van ode aan Giep Franzen, de recent overleden oprichter van het bureau Franzen Heij Veltman. Hij speelt een belangrijke hoofdrol in de film.

related partner content for mobile comes here

Documentairemaker Tonko Dop dook ter ere van het veertigjarig bestaan van FHV BBDO in 2002 in de historie van het bureau. Hij sprak met vele legendarische reclamemakers, onder wie Giep Franzen, die destijds als enige oprichter nog in leven was. Het brengt een mooi, kleurrijk beeld van de roerige jaren '60, '70 en '80.

We zien een geemotioneerde Franzen die herinneringen ophaalt aan zijn reclamecompanen, maar ook de generatie die het stokje overnam. Tejo Hollander, Jeroen Hunfeld, Hans Klok, Walter Amerika, Paul Turken, Jacques Kuyff, Andy Mosmans en vele andere legendarische FHV'ers krijgen uitgebreid het woord. Net als mensen als Cor Boonstra en Gerlach Cerfontaine die vanuit klantenkant met FHV werkten. Een mooi tijdsbeeld, waarin ook vele reclameklassiekers voor Heineken, Amstel, Melk de Witte Motor en Albert Heijn langskomen.

Paul Turken vat samen wat de mensen van FHV BBDO door de jaren heen bijzonder maakte: 'Of je het nu hebt over Giep, Tejo of Walter, het zijn allemaal mensen die bang zijn om te falen. Dat maakt dat ze zich waanzinnig voorbereiden, eindeloos zoeken, eindeloos schaven, onzeker blijven en nog een keer kijken. Dus het is een wonderlijke combinatie van ego, macht, onzekerheid en het vermogen de klant mee te nemen. Maar die faalangst is ongelofelijk belangrijk om het kwalitatieve element erbij te zoeken. Die bizarre persoonheidscombinatie, dat is een goed reclamemens.'

De film is opgedeeld in verschillende hoofdstukken waarin het verleden, het (toenmalig) heden en de toekomst aan bod komt. Aan de hand van verschillende hoofdstukken, waarin ook de mannelijke dominantie en arrogantie aan bod komen, wordt het bureau ontleed. 

De documentaire Franzen Heij Veltman. Verleden, heden en toekomst van een reclamebureau 

De documentaire zou destijds worden uitgezonden door de publieke omroep, maar om onbekende redenen kwam het niet op zender. Niet lang na het afronden van de documentaire volgden roerige tijden voor het bureau. Zo vertrok eerst Andy Mosmans en toen ook nog Walter Amerika na twintig jaar bij FHV BBDO. In 2005 vond een break-away plaats van partners Jacques Kuyf, Roland van der Vorst en creatief Sander Bakker. In 2018 kreeg BBDO - van wie de top ook in documentaire aan het woord komt - 'de koppige Nederlandse communisten' er eindelijk onder. Toen verdween de naam FHV definitief uit de boeken. Maar niet uit de harten, want zoals Turken zegt: 'FHV'er blijf je tot aan de dood.'    

giep Franzen
Documentaire Tonko Dop
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in