Overslaan en naar de inhoud gaan

Greenpeace richt pijlen op reclamebureaus die fossiele campagnes maken

Milieuorganisatie doet aan naming and shaming. Dinsdag staat het op de stoep bij bureau dat campagne maakte die Vieze Verkiezing wint
Greenpeace verstoort Effies
Greenpeace verstoort de uitreiking van de Effies 2021 voor een protest tegen fossiele reclame.
© Foto: Greenpeace
Greenpeace verstoort Effies
Greenpeace verstoort de uitreiking van de Effies 2021 voor een protest tegen fossiele reclame.
© Foto: Greenpeace

Greenpeace richt zijn pijlen in de strijd tegen ‘fossiele reclames’ nadrukkelijker op reclamebureaus. In een open brief die de milieuorganisatie vandaag via Adformatie.nl naar buiten brengt roept ze de bureaus op om afscheid te nemen van hun klanten die gebruik van fossiele brandstoffen stimuleren, zoals automerken of aanbieders van goedkope vliegreizen.

related partner content for mobile comes here

Greenpeace gaat daarbij over op naming and shaming; bij de uitverkiezing van zijn alternatieve reclameprijs, de Vieze Verkiezing, vermeldt het duidelijk welke reclamebureaus er achter ‘de meest brutale fossiele reclame’ zitten. Komende dinsdag staat het bij het 'winnende bureau'op de stoep om de prijs uit te reiken.

Kandidaat zijn Spark44 voor Land Rovers James Bond Defender, Golazo sports-marketing-agency met de KLM urban-trail, DDB Unlimited met Vattenfalls ‘fossielvrije generatie’, Oliver met Ryanairs inenten en gaan, WPP/ Edelman voor Shell/Staatsbosbeheers ‘samen planten we bomen’.  

Effies verstoord

Greenpeace protesteerde eerder tegen adverteren van de fossiele industrie met een guerrilla-actie tijdens de uitreiking van De Effies. Het nam het podium in beslag om het standpunt over fossiele reclames over het voetlicht te brengen. .

Directeur van de BVA, Henriette van Swinderen, was toen niet te spreken over de actie van Greenpeace, die zij als ‘totaal misplaatst’ kwalificeerde. De BVA is tegen restricties van reclame voor de fossiele industrie en beroept zich daarbij op de ‘freedom of commercial speech’

In Adformatie Connects zei Van Swinderen eerder: ‘Die zorgt ervoor dat consumenten keuze kunnen maken en dat merken hun voordelen kunnen laten zien. Dat stimuleert concurrentie en innovatie, en draagt bij aan de gedragsverandering die we allemaal willen. Merken zijn een deel van de oplossing en niet van het probleem.’

Visie uit vorige eeuw

Andy Palmen (directeur Greenpeace Nederland) vindt de reactie achterhaald. De BVA lijkt volgens hem ‘de boot volledig te missen en met haar visie in de 20e eeuw achter te blijven’.

Palmen: ‘Het recht op vrijheid van meningsuiting, laat staan bij commerciële uitingen, is niet absoluut. Zo zijn tabaksreclames afgeschaft omdat het de publieke gezondheid schaadt- en onderzoek heeft uitgewezen dat fossiele uitstoot een grotere bedreiging voor de volksgezondheid vormt dan roken.’ 

Ook het argument dat innovatie van groene producten door bedrijven als Shell wordt vertraagd door een reclameverbod voor dit soort bedrijven veegt de Greenpeace-directeur van tafel.

‘Met reclame verkopen fossiele reuzen niet alleen producten, maar ook zichzelf’, stelt Palmen. ‘Reclames van groenere producten leiden immers tot meer verkoop bij het bedrijf, ook van hun fossiele producten. En zo wordt echte klimaatactie tegengehouden.’

Lees hier de open brief

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Kasseyy Sk

Naast dat dit door de gebruiker als minder storend wordt ervaren, heeft dit voor de adverteerder het voordeel dat dit resulteert in een hogere https://testmyspeed.onl/ viewability.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in