Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlanders vinden tv-commercials minder leuk, online gokmarkt belangrijke oorzaak

Helft Nederlanders vindt tv-reclames de laatste 5 jaar een stuk minder leuk geworden.
Voormalig Koning Toto naar Betcity.nl
Andy Van der Meyde was een van de gezichten van Betcity.nl
© Andy Van der Meyde was een van de gezichten van Betcity.nl
Voormalig Koning Toto naar Betcity.nl
Andy Van der Meyde was een van de gezichten van Betcity.nl
© Andy Van der Meyde was een van de gezichten van Betcity.nl

Het sentiment rondom commercials is de afgelopen jaren gedaald. De helft van Nederland (48%) vindt reclames over het algemeen minder leuk dan 5 jaar geleden, twee op de vijf Nederlanders (39%) vinden reclames even leuk en slechts één op de tien Nederlanders (13%) geeft aan de reclames tegenwoordig leuker te vinden dan vijf jaar geleden.

related partner content for mobile comes here

Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect in januari 2022 onder een representatieve steekproef van 1.024 Nederlandse respondenten.

Schreeuwerig

Oorzaken voor de dalende “fun”-factor zijn slecht acteerwerk, schreeuwerige reclames, BN’ers in iedere reclame en dat de reclames steeds irritanter en doordringender worden. Sinds de Nederlandse online gokmarkt open is, is ook hiervoor veel reclametijd ingekocht. Nederland vindt de vele gokreclames ook een oorzaak van de dalende “fun”-factor.

Humor doet het goed

Commercials die wel aanspreken hebben meestal de nodige humor in zich. Bijna drie kwart van de Nederlanders (73%) vindt een reclame aansprekend wanneer deze grappig is. Uit wetenschappelijke resultaten blijkt ook dat humor in een reclame aandacht trekt, maar dat het vaak te veel aandacht trekt waardoor men het merk van de reclame nauwelijks kan onthouden.

Ook herkenbare situaties (41%) en unieke reclames (36%) zijn aspecten die commercials aansprekend maken volgens Nederland.

Leukste commercial van vroeger?

Welke leuke commercials van ‘vroeger’ is Nederlanders bijgebleven? De meest iconische reclame blijkt de reclame van Calvé met Petje Pitamientje, deze is door 20% benoemd als meest bijgebleven reclame. Op nummer twee wordt door 14% de reclame van Rolo met de olifanten genoemd, zie onder.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Paul Nieuwland

Volgens mij heeft Paul van Kuilenburg al geschreven waaraan dat ligt.
https://www.adformatie.nl/campagnes/creativiteit-zit-een-crisis?utm_source=pocket_mylist

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in