Overslaan en naar de inhoud gaan

Port of Amsterdam start slimme campagne bij opening ’s werelds grootste zeesluis

XXS tekent voor strategie en creatie.
Abri vlak bij het IJ in Amsterdam
Abri vlak bij het IJ in Amsterdam
Abri vlak bij het IJ in Amsterdam
Abri vlak bij het IJ in Amsterdam

De Port of Amsterdam start een meerjarige campagne bij de opening van de Zeesluis IJmuiden, woensdagmiddag door Koning Willem-Alexander.

related partner content for mobile comes here

De strategie en uitvoering van de campagne zijn in handen van XXS, dat vorig jaar als beste uit de bus kwam bij de Europese aanbesteding van de Amsterdamse haven. De campagne bestaat uit twee fases, waarvan de eerste vandaag start en zich richt op de officiële opening van de zeesluis.  

De zeesluiscampagne maak ‘slim gebruik van media’, laat XXS in een persbericht weten. Dat zou onder meer blijken uit de locaties van de abri’s in Amsterdam Centrum, IJmuiden en Velzen, die ‘zorgvuldig zijn gekozen’.

Fijnmazige benadering

‘De slimheid zit in de keuzes die we maken met een klein budget’, zegt Arjan Leest, verantwoordelijk voor de campagne bij XXS. ‘We benaderen heel fijnmazig de doelgroepen, zo zijn banners alleen in een afgekaderd gebied te zien rondom het Noorzeekanaal. Ook adverteren we in specifieke media, bijvoorbeeld voor de scheepvaart en andere inside groepen.’

De inkoop van banners en social advertenties is in samenwerking met Daily Dialogues gebeurd.

XXS besloot zoals gezegd voor de gerichte campagne vanwege het beperkte budget. Is zo’n precieze benadering niet juist duurder? Volgens Leest niet: ‘We zorgen dat er veel minder waste is, doordat we de doelgroepen zo gericht en effectief benaderen. En zo klein is het budget trouwens ook weer niet, de eerste twee maanden geven we 50 duizend euro uit.’

Verschillende proposities één paraplu 

De tweede fase start na de openingsdag. De Port en XXS buigen de campagne als het ware om en gaan daarin de verschillende waardeproposities van de Port of Amsterdam belichten, vertelt Leest.

‘In plaats van losse communicatie over iedere propositie, wat normaal zou gebeuren, doen we dat onder één paraplu: “We zetten de sluizen open voor…” Dat kan zijn voor veilig scheepvaartverkeer of voor circulaire doelstellingen.’

Via media-inkoop moeten die doelgroepen waarvoor de boodschap relevant is, deze te zien krijgen. Leest: ‘We hebben echt een enorme matrix met waardepropositie, plaats, media en doelgroepen, daar zit de slimheid in.’

Volgens Erik Bruinsma, strategisch-marketeer bij Port of Amsterdam, passen de strategie en creatie naadloos bij de nieuwe merkpositionering, waarin de haven laat zien voorop te willen lopen in de transitie naar een duurzame samenleving. Bruinsma: ‘De nieuwe zeesluis wordt heel handig als metafoor daarvoor ingezet.'

Credits:
Port of Amsterdam: Erik Bruinsma, Bart Sikking, Carlijn van Essen, Anja de Kiewit
Bureau: XXS Amsterdam, onderdeel van Candid
Concept en creatie: Bas Oosterwal, John Snik, Jan de Roos
Account en Strategie: Arjan Leest

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in