Overslaan en naar de inhoud gaan

Eenzaamheidscampagne maakt comeback met kerst

Het doel van de 'Eén tegen eenzaamheid'-campagne is het taboe dat op eenzaamheid ligt te doorbreken.
Een tegen eenzaamheid kerst
Een tegen eenzaamheid kerst

De met een Loeki bekroonde 'Eén tegen eenzaamheid'-campagne is uitgebreid met een kerstcommercial. De commercial is ontwikkeld door Open Now, onderdeel van DOT (de samenwerking tussen D&B, Open Now en TBWA). Vorig jaar werd de kerstuiting in verband met aangescherpte covid-maatregelen stopgezet door het ministerie van VWS. In de commercial is te zien wat er gebeurt als je iets kleins voor iemand doet. En tegelijkertijd wat er gebeurt als je niets doet. De boodschpa: met een klein gebaar kun je al een groot verschil maken. 

related partner content for mobile comes here

‘Het laten zien van niet alleen het gewenste gedrag, maar juist ook het verschil met het “gewone” gedrag, zet mensen sterker aan om zelf iets te doen tegen eenzaamheid', aldus, Lukas van de Ven van Open Now. 

 

Vooral ouderen

‘Eenzaamheid’ is een vervelend, onbehaaglijk gevoel. Het komt vooral veel voor onder ouderen. ‘Eenzaamheid is rond de feestdagen extra voelbaar', zegt Wimke Schuurmans, programmamanager van het actieprogramma Eén tegen eenzaamheid. 'Veel mensen en organisaties zetten een stap extra rond de feestdagen om iets aan die eenzaamheid te doen.'

De commercial haakt in op de feestdagen waarin mensen zich extra eenzaam kunnen voelen. Sanne Cornelissen van Open Now: ‘Eenzaamheid wordt gezien als een gevoelig, kwetsbaar onderwerp dat men liever voor zichzelf houdt (taboe). Inspelen op aanwijsbare momenten, bijvoorbeeld als de partner komt te overlijden, iemand met pensioen gaat of als iemand tijdens de feestdagen alleen zit, maakt eenzaamheid makkelijker bespreekbaar en vermindert het taboe.’

Credits

Bureau & Creatie: Open Now (DOT)
Regie & Productie: Rogier Hesp voor Pink Rabbit
Edit: Martin Heijgelaar (MRTN)
Muziek: Cris & Jef Music
PR: HvdM
Media: Initiative
Verantwoordelijk bij Rijksoverheid: Wimke Schuurmans, Marc van Dijck & Dennis Cohen (ministerie van Volksgezondheid, Wetenschap en Sport)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in