Overslaan en naar de inhoud gaan

Effectiviteit van social media advertenties op verschillende platformen

Wederom blijkt , uit recent onderzoek, dat adverteren in vertrouwde context zorgt voor een grotere mate van merkherinnering én…
Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Effectiviteit van social media advertenties op verschillende platformen
Effectiviteit van social media advertenties op verschillende platformen

Eerder werd al duidelijk dat vertrouwen voor meer aandacht zorgt en uit een tweede onderzoek blijkt dat het vertrouwen in mediaplatforms een belangrijk factor is voor het succes van reclame. Nu blijkt wederom, uit recent onderzoek, dat adverteren in vertrouwde context zorgt voor een grotere mate van merkherinnering én merkkoppeling. 

 

 

Onderzoeksopzet

Context Lab van onderzoeksbureau KANTAR onderzocht het effect van social media-advertenties op verschillende platformen. In het onderzoek zijn advertenties op Facebook en Xtra Social met elkaar vergeleken. Via Xtra Social kunnen adverteerders social-advertenties eenvoudig doorzetten naar online DPG-platformen. 

Het onderzoek is opgezet door twee groepen met elkaar te vergelijken. De controlegroep heeft de advertentie niet gezien en de exposed groep heeft de advertentie wel gezien. Deze groep gebruikers bezoeken het platform zoals gebruikelijk (ad exposure in context), gevolgd door een vragenlijst. Het verschil tussen de groepen geeft inzicht in de impact van een digitale advertentie. 

Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van een video-uiting van Campina. Deze is zowel getest in een Facebook- als Xtra Social-omgeving (van AD.nl en en de Gelderlander.nl). 

Vertrouwde content resulteert in hoger vertrouwen in reclame

Bezoekers van AD en de Gelderlander vinden de hoeveelheid reclame beter en daardoor ook minder storend, maar Facebook-gebruikers zijn daarentegen meer gewend aan advertenties. Het vertrouwen in de getoonde reclame ligt hoger op de sites van het AD en de Gelderlander dan op Facebook.

Video vaker afgekeken en wordt beter herinnerd op DPG-platformen

KANTAR’s learnings bevestigen dat de advertenties in de feed op Facebook kort worden bekeken. Er is dus weinig tijd om het merk te laden of een boodschap over te brengen. DPG-platformen lijken hiervoor meer geschikt door hogere uitkijkratio’s. 

Op de DPG-nieuwssites (in article) herinnert men zich vaker de Campina-advertentie dan in de Facebook-feed. Ook is de merkkoppeling (Campina) sterker op de DPG platformen, mede doordat er minder clutter is.

 

Benieuwd naar alle resultaten? Kijk op dpggrow.nl

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in