Overslaan en naar de inhoud gaan

Het beslissingsproces van boodschappen

Onlangs heeft Panel Inzicht het beslis- en aankoopproces van dagelijkse aankopen onderzocht
Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Het beslissingsproces van boodschappen
Het beslissingsproces van boodschappen

Onlangs heeft Panel Inzicht het beslis- en aankoopproces van dagelijkse aankopen onderzocht. Wat blijkt? Boodschappen doen verandert op veel vlakken, maar het traditionele rolpatroon blijft.

Boodschappenlijstje

Het is aan te raden om ‘vroeg in de funnel’ aanwezig te zijn als FMCG merk. Consumenten bedenken namelijk van te voren wat ze gaan kopen (92% gebruikt wel eens een boodschappenlijstje, bijna de helft doet dit altijd). 

Het boodschappenlijstje wordt voornamelijk gaandeweg opgesteld. Vrouwen hebben de grootste invloed op dit lijstje. Als er kinderen binnen het gezin zijn, hebben die ook een stem én hoe ouder ze worden hoe groter hun invloed. 

Ook aanbiedingen blijven nog steeds een belangrijke rol spelen: bij meer dan de helft van de gezinnen beïnvloeden de aanbiedingen wat men eet.

Traditionele rolverdeling

De rolverdeling bij boodschappen is nog vrij traditioneel: naast dat vrouwen dus de grootste invloed hebben op het boodschappenlijstje, hebben vrouwen ook het grootste aandeel in het doen van boodschappen én in de beslissing over welke producten gekocht worden. 

De opkomst van de online supermarkt

De online supermarkt is bezig met een opmars: in 2020 maakt 28% wel eens gebruik hiervan, in 2021 is dit al gestegen naar 34%. De online supermarkt is vooral bij jongeren populair: 53% doet hier wel eens boodschappen. Ten opzichte van 2020 gaat men steeds vaker naar winkels buiten de supermarkt om (zoals bv speciaalzaken, markten en delicatessenzaken). 

Benieuwd naar alle inzichten en een overzichtelijke onepager? Lees verder op Dpggrow.nl

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in