Premium

Stijn Mentrop (McDonald's): 'Heerlijk om bijtjes te zien rondvliegen in mijn achtertuin'

MOOIWEERMARKETEER | Mentrops eigen favoriet bij de Mac? 'Ik pak altijd een Quarter Pounder-menu met dubbele frietsaus.'

Stijn Mentrop is net terug van twee weken vakantie in Marrakech.

De zomerperiode voor Mentrop en zijn team bestaat uit het bezoeken van franchisenemers en daarnaast onderzoek doen. 'McDonald's stuurt op verschillende lange en korte termijn-doelstellingen op zowel merk, experience als marktaandeel', aldus Mentrop.

Als we hem spreken, is Mentrop net terug van twee vakantie in Marrakech met zijn man en jongste dochter. 'Het was heerlijk. Ook heb ik lekker een week in de tuin gewerkt en alle dingen gedaan waar ik normaliter geen tijd voor heb, zoals het snoeien van de heg en de appelboom.'

De zomer is lekkerder als je 'm deelt, dat is al enkele jaren het parool in de zomercampagnes van McDonald's. 'Een McFlurry scoren om 18:00 uur of de afslag McDrive pakken als je van vakantie terug naar huis rijdt; het zijn culturele momenten die bij veel Nederlanders zijn ingebakken.' In de zomer verkoopt McDonald's dan ook meer producten dan in andere seizoenen. 'Veel ijs en McFlurry's, maar ook onze lemonades vinden gretig aftrek. Ook verkopen we in de zomer meer kip dan vlees door de McSpicy en de nieuwe Chicken BigMac.'

Zijn 'bezoekfrequentie' bij de Mac is hoger die van de gemiddelde Nederlander, meent Mentrop. 'Ik ben sowieso vijf keer per jaar met mijn collega's aanwezig bij de 'menuwissel' in een van onze restaurants. Met mijn gezin gaan we eens in de twee maanden naar McDonald's waarbij de Happy Meal natuurlijk favoriet is bij de kinderen. Mijn man bestelt altijd een McChicken-menu, zelf pak ik een Quarter Pounder-menu met dubbele frietsaus.'

Wat is in algemene zin je favoriete zomermerk?

Lipton Ice Tea Green, lekker fris met een klomp ijs erin - weinig beter tijdens warme dagen. Verder ben ik er dankzij reizen naar Italië achter gekomen dat Aperol Spritz ook een topper aan het einde van de dag is.

Wat lees je in de zomer? Gaat er ook vakliteratuur mee in de koffer?

Ik luister zoveel mogelijk podcasts van andere cmo's, zoals bijvoorbeeld CMO Studio. Heel herkenbaar en altijd leerzaam. Verder lees ik op dit moment Hostage at the table van George Kohlrieser, over het sluiten van compromissen en het vinden van common ground. Ook Kunst in het juiste perspectief van Librero vind ik echt een geestvoedend boek. 

Wat is je favoriete terras in de zomer?

Ik zit het liefst in mijn eigen achtertuin; lekker genieten samen met vrienden en familie. Ik ben een hartstochtelijke tuinier en imker en op die manier kan ik dan mijn bijtjes zien rondvliegen. Verder is het terras van De tuin van de vier windstreken, aan de Kralingse Plas in Rotterdam, erg fijn. Ik heb daar nu veel businessmeetings en kan er genieten van de salade met verse tonijn.

Laat je je werk helemaal los op vakantie of check je nog regelmatig je mail?

Vrij is vrij, dat vinden we bij McDonald's heel belangrijk. Je moet echt even kunnen afschakelen. Dat heb ik zelf ook drie weken gedaan deze zomer. Het is bovendien geen goed teken als je niet twee tot drie weken je team kunt vertrouwen om de zaakjes te regelen. 

Wat staat er voor het najaar op stapel?

We gaan na de zomer meteen los met een grote innovatie op onze burgers. Naast de bekende Big Mac en McChicken komt er écht een nieuwe favoriet bij vanaf september.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie