Premium

Marcel Surendonk (Mojo): 'Soms zijn merken op festivals teveel met zichzelf bezig'

MOOIWEERMARKETEER | De sponsorbaas van Mojo is met vakantie, maar intussen bereidt hij zich voor op 'het walhalla voor merken' Lowlands.

Marcel Surendonk vertoeft op het moment samen met zijn dochter in de Verenigde Staten.

In de ruim zeventien jaar dat Marcel Surendonk werkzaam is als head of brand partnerships bij Mojo is hij nog nooit drie weken achter elkaar met vakantie gegaan. Maar dit jaar pakt hij het anders aan: op het moment dat we hem spreken geniet Surendonk van een reis met zijn dochter door de Verenigde Staten. 'Mijn team is daarentegen hard aan het werk om alles voor Lowlands voor te bereiden. En daar heb ik alle vertrouwen in.'

Surendonk: 'We beginnen de zomer altijd met een flinke sprint met Pinkpop, Down the Rabbit Hole en North Sea Jazz om vervolgens een paar weken 'rustig' te bouwen aan Lowlands. Dat betekent dat mijn team druk in de weer is met de puntjes op de i van alle merkactivaties op het festival. En natuurlijk ben ik op afstand wel betrokken.'

Lowlands, dat van 16 tot 18 augustus zo'n 65.000 bezoekers in Biddinghuizen verwacht, wordt dan ook door Surendonk gebombardeerd tot zijn favoriete 'marketingfestival'. 'Het is en blijft een walhalla voor merken. Zij kunnen hier direct met een normaal gesproken lastig te bereiken doelgroep in contact komen. De Lowlands-bezoeker is kritisch, maar staat zeker open voor merken die op een relevante manier aanwezig zijn. En als je dat ook nog eens op een authentieke manier doet, word je met open armen ontvangen. Veel merken hebben dit al mogen ervaren, zoals Miele, Desperados, Nespresso, Converse en Rabobank. Een ander Nederlands festival waar ik de merkactivaties vaak erg origineel vind, is de Zwarte Cross. Internationaal gezien vallen Tomorrowland, Coachella en Way Out West positief op.'

Slaan merken ook weleens de plank mis op festivals?

De plank echt misslaan gebeurt weinig, maar er zijn wel activaties die het net niet zijn. Vaak is daarbij de oorzaak dat het merk teveel met zichzelf bezig is en te weinig met de wensen en behoeften van de festivalbezoeker. Als merk is het belangrijk om na te denken over welke rol je vervult in de festivalervaring en daarbij is het essentieel om op de een of andere manier relevantie te bieden. En dat kan in meerdere vormen. Of je lost een probleem van de bezoeker op, door bijvoorbeeld oplaadpunten (Ikea) te bieden of een bagageservice (Hornbach) zodat de bezoeker minder met z'n spullen hoeft te sjouwen. Of je draagt bij aan de beleving van de bezoeker door aanvullend entertainment te bieden, wat best lastig is omdat je concurreert met een festival dat bestaat vanwege z'n eigen unieke aanbod.

Welke muzikant is volgens jou een 'sterk merk'?

Ik denk dat Taylor Swift op dit moment een van de sterkste merken in het muzieklandschap is. Of je er nu van houdt of niet, alles wat ze aanraakt, verandert in goud. Swift heeft echt aandacht voor haar fans en is een kei in storytelling. Daarnaast kiest ze precies de juiste mensen om mee samen te werken en heeft ze aandacht voor maatschappelijke problemen en spreekt zich daar ook nadrukkelijk over uit. Daar kunnen veel merken lessen uit trekken.

Bacardi weet als geen ander een tropisch gevoel op te wekken
Wat is in algemene zin je favoriete zomermerk?

Oeh, dat vind ik lastig omdat veel merken de summervibes claimen, maar in de meeste gevallen daarin niet oprecht zijn. Ik kies dan toch voor Ray-Ban en Bacardi. Met name die laatste is als geen ander in staat om met z'n marketing een tropisch gevoel op te wekken.

Wat lees je in de zomervakantie? Ligt er ook vakliteratuur in de koffer?

Het Bromvliegeffect van Eva van den Broek en Tim den Heijer is een aantrekkelijk boek met een mooie mix tussen wetenschap en marketing. En ook lekker leesbaar. Ik heb ook een oud boek van Robert Cialdini meegenomen, Influence, maar weet eigenlijk niet meer waarom, haha. Wellicht dat ik dat met dat andere boek weet te achterhalen.

Op welk terras ben je deze zomer te vinden?

Overal waar ze goede wijn en schaduw hebben.

Laat je je werk helemaal los in de vakantie of check je nog regelmatig je mail?

Ik kan het zeker loslaten, maar check af en toe of er geen 'brand' in de mail zit. Gelukkig heb ik als gezegd een uitstekend team, dus dat gaat prima zo!

Hoe ontspannen marketeers in de zomermaanden? Welke ‘zomerfavorieten’ hebben zij? En hoe bereiden ze zich voor op het komende najaar? In de nieuwe rubriek MooiWeerMarketeer vragen we marketeers van zomermerken naar hun ideale dagbesteding in de zomer. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie