Premium

Carolien Ottjes (Diergaarde Blijdorp): ‘Festini-perenijsje en plakvingers, dat is hét zomergevoel’

MOOIWEERMARKETEER | Carolien Ottjes van Diergaarde Blijdorp zoekt het strandleven op deze zomer.

Wat doet de marketeer in de zomer? Uitrusten aan het strand of juist volop in de weer? Adformatie vraagt het marketeers van zomermerken. Aan het woord is Carolien Ottjes, chief marketing officer van Diergaarde Blijdorp.

Laat je je werk helemaal los in de vakantie of check je nog regelmatig je mail?

Ik zit al op mijn vakantieadres en val dus direct door de mand… want ik keek stiekem naar mijn mail. Maar in de periode van de zomervakantie, laat ik het werk wel echt los. Diergaarde Blijdorp is een bijzonder bedrijf om bij te werken, geen dag is hetzelfde en ze is 24/7 ‘aan’.

‘Het is dan ook goed om even uit de hectiek te stappen en blij te worden van al het andere mooie wat is. En dit maakt direct de mogelijkheid om inspiratie op te doen in een ontspannen omgeving. Het team is mijn achterwacht en als het moet, weten zij mij zeker te vinden.’

Een bezoekje aan de dierentuin is een mooi zomeruitjes voor veel families. Wat betekent dat voor jouw werk?

‘De zomer betekent inderdaad topdrukte in Diergaarde Blijdorp. Ons hoogseizoen loopt van mei tot en met september en daar is dan al onze focus op. De drukte voor mij zit voornamelijk in de aanloop naar het hoogseizoen en de schoolvakantie. Waarbij de maand juni altijd te weinig dagen heeft want dan moet alles gereed zijn voor de zomervakantieperiode. Denk aan het correct inzetten van de campagne en communicatiestrategie en de speciale zomeractiviteiten.

‘We bedienen niet alleen de consument met ons park maar ook zeker een groot scala aan bedrijven. We zijn altijd op zoek naar strategische partnerschappen en uiteraard donateurs die onze ambitie voor natuurherstel steunen. In de zomerperiode is het op deze markt rustiger. Heel voorzichtig kan ik dan ook de conclusie trekken dat ik deze zomer één van de gelukkigen ben die vrij kan nemen. Genieten van vrije tijd en het mooie weer om daarna opgeladen de Diergaarde te betreden voor het tweede deel van het jaar.’

Veel dierenparken organiseren extra activiteiten tijdens de schoolvakantie. Waar ben je dit jaar trots op?

‘Eind 2023 hebben wij met Diergaarde Blijdorp een koerswijziging ingezet; impact maken buiten de dierentuin, we zetten ons vol in voor natuurherstel en soortbehoud. Deze zomer zie je dit direct terug in onze zomervakantieperiode. We betrekken onze bezoekers graag bij onze ambitie en doen dit door onder andere, activiteiten te organiseren voor jong en oud. Wij kunnen het niet alleen, samen kunnen we heel veel meer bereiken.

‘Het pareltje van zomer 2024 zijn de rondleidingen tijdens de ‘ZOOmeravonden’ in augustus.
Mijn collega’s staan klaar om bijzondere verhalen te vertellen, je mee te nemen achter de schermen en antwoord te geven op al je vragen. Het is ongelooflijk mooi om te zien dat alle medewerkers uitkijken naar deze speciale avonden. Hier komt alles samen, trots en passie. Je ziet het niet alleen, je voelt het zelfs wanneer je aansluit bij de rondleidingen. Daarnaast kan je op diverse terrassen genieten van livemuziek onder het genot van een hapje en een drankje.’

Favoriete terras in de zomer?

‘Wat een moeilijke vraag! Er zijn er zoveel... Ik heb er stiekem twee: Le Nord in Rotterdam en Blow Beach House in Kijkduin.’

Welk merk vind jij zelf het best bij de zomer passen?

‘Ola! Het kan ook eigenlijk niet anders in de zomer. En dan heel specifiek- Festini-perenijs. Mijn ouderlijk huis stond vlakbij het buitenzwembad van het dorp. Zodra het buitenbad open ging, was de zomer begonnen! Bijna elke dag sprongen we het water in en na afloop kregen we standaard een perenijsje. Zittend op het bankje met natte haren; het voelde als een medaille na alle inspanning. Eerst was de sprong in het water na school met mijn moeder, broer en zus en later met mijn vriendinnetjes en/of klasgenootjes. Met als hoogtepunt; iedereen trakteren op een perenijsje!'

In de zomer liggen er nu thuis ook perenijsjes in de vriezer en altijd genoeg om uit te delen. Zo nu en dan neem ik er ook stiekem eentje en voel de zomer, dat bankje en de natte haren met als resultaat een dikke glimlach en plakvingers. Ik hoop dat iedereen net zo’n mooi zomers gevoel heeft bij een merk zoals ik dat heb bij Festini.’

Wat is je favoriete activiteit in de zomer / vakantie?

‘Stranddagen in combinatie met golfsurfen en snorkelen.’

En lees je nog vakliteratuur?

‘Vaak lees ik een biografie in de vakantie. Nu ligt "Vos in de VS" voor mij, een boek die ik kan wegleggen als het moet maar niet te lang, want ik wil toch wel weten welke mooie anekdotes hij nog meer te delen heeft.

Qua vakliteratuur neem ik iets mee wat niet is gelukt in de periode voor de vakantie. Ik houd gedurende het jaar titels bij, adviezen van collega’s, maar ik red het nooit  deze allemaal te lezen. Een goede podcast is voor mij net zo waardevol.’

Na de zomer spreekt Carolien Ottjes op het Communicatiecongres van Adformatie, op 8 oktober in het karakteristieke Gooiland in Hilversum. Zij gaat het hebben over de transformatie van Diergaarde Blijdorp van dierenpark naar natuurherstelorganisatie. Kijk voor tickets en het volledige programma op de site van het Communicatiecongres 2024.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie