Nike, Inc. gaat een andere koers varen. In de nieuwe strategie komt de focus meer op e-commerce te liggen. Het sportlabel maakte dit bekend in een persbericht aan het senior management, die de nieuwe koers moet steunen. Het nieuwe programma van het merk, de zogenoemde Consumer Direct Acceleration (CDA) moet volgens Nike een betere klantervaring bieden met digitale verkoop als speerpunt. Om de nieuwe strategie vorm te geven verwacht het Amerikaanse concern winkels te moeten sluiten en banen te schrappen. Nike denkt dat de reorganisatie tussen de 200 en 250 miljoen dollar gaat kosten.
Omzetdaling en verlies
Tijdens de coronacrisis steeg de omzet uit e-commerce met 75 procent tot twee miljard dollar. Dit is 30 procent van de totale omzet en onvoldoende om de verliezen uit de fysieke winkels te compenseren. De totale omzet van het sportmerk daalde, voornamelijk doordat het wereldwijd veel winkels moest sluiten vanwege de pandemie, in het vierde kwartaal met 38 procent tot 6,3 miljard dollar. Er werd een verlies bekendgemaakt van 790 miljoen dollar
Hoeveel winkels en banen er verdwijnen is nog niet bekend.
Lees ook: Nike maakt statement tegen racisme: 'For once, don't do it'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!