Meestal staat er in de Podcast-serie #PRAATMETME één gast centraal, maar vanwege Covid-19 wordt er nu afgeweken van het oorspronkelijke concept. Dit keer gaan de gespreksleiders zelf met elkaar in conclaaf, veilig vanuit hun eigen huis. Elger van der Wel interviewt Erik Wiese, medeoprichter van Blauw Gras, over de invloed van corona op de reclamewereld.
De huidige situatie en de verdere gevolgen worden besproken, maar ook enkele kansen die zich aandienen. Hoofdredacteur Susanne van Nierop van Adformatie vertelt wat zij constateert in de markt en Sjors van Drie gaat in over het sociale initiatief Bud x The Cloud Rave.
De podcast begint met het verschil tussen de optimisten en de pessimisten. Een gesprek, tussen Van der Wel en Wiese.
Wiese: ‘Ik ben een optimist, maar we mogen in deze tijd de realiteit niet uit het oog verliezen. Wat gebeurt, is vreselijk, ook de effecten op ons vakgebied. Het is mooi om te zien dat een grote groep opstaat en dat de creativiteit nog wel zegeviert in deze tijden. Dat door de schouders eronder te zetten de saamhorigheid tussen bureaus en klanten groeit. We zijn allemaal op elkaar aangewezen en moeten voor elkaar zorgen. Dat is goed om te merken.'
‘Maar de keerzijde is natuurlijk ook dat advertentiebudgetten teruglopen en campagnes worden ingetrokken en dat er enorme druk is op de liquiditeit - zowel bij grote merken als bij bureau’s. Toch zijn er bepaalde segmenten die er nog wel de vruchten van plukken, denk aan een Microsoft met Teams of een Netflix.’
Wiese: ‘Kijkcijfers zijn gestegen, een Facebookbericht laat zien dat de aanwezigheid op die platformen met vijftig procent is toegenomen, ook al is er ook veel fake-nieuws zichtbaar hier. Toch willen mensen soms ook even geen coronanieuws.'
‘Een onderzoek van Dentsu in China, daar lopen ze een paar weken voor in de crisis, toonde aan dat mensen twintig procent meer tijd online doorbrengen en dat budgetten ook verplaatst zijn van off- naar online. Er worden vijftig procent meer online games gespeeld en social commerce is ook flink gestegen. Dat is een voorbode van wat hier gaat gebeuren. Digitale media- en televisieconsumptie stijgen en dat biedt kansen voor merken.’
Wiese: ‘Het is belangrijk dat je de boodschap aanpast aan het sentiment. Veel bedrijven staan op omvallen en zij trekken budgetten in, maar als jij als merk een buffer hebt dan kun je op een goedkope manier zichtbaarheid realiseren. Dan kun je je toch nog verbinden met je doelgroep.’
Van Nierop: ‘Ik zie niet veel mensen, spreek er natuurlijk wel veel en als je ze één op één spreekt dan hoor je de bezorgdheid. Ze vragen zich af hoe lang dit nog gaat duren want ze zien tonnen per week uit de agenda verdwijnen. Er zijn bureau’s die hun budgetten voor tachtig procent naar naar beneden zien gaan en dan heb je het nog niet eens over de reorganisaties die achter de schermen plaatsvinden.’
Van Nierop: ‘Talpa was laatst al groots in het nieuws, maar het gebeurt ook al bij bureaus. Dat zie je aan het niet invullen en verlengen van contracten. Dat doet natuurlijk nog het minste pijn maar wat je natuurlijk de komende maanden gaat zien, is dat het overal vrij hard zal gaan. Kijk onder meer naar de werkloosheidscijfers in de VS, dat gaat omhoog met miljoenen. Maar ook dichterbij gebeurt het.’
#PRAATMETME op Soundcloud
Luister naar de hele podcast voor de overige de effecten, voorspellingen en mogelijke kansen voor adverteerders en merken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!