Premium

Nederlandse bureaus bouwen ‘Pokemon Go’ voor bedreigde dieren

De karakters zijn echte dieren die leven in het wild en het geld gaat naar beschermingsorganisaties.

Het volledige spel komt in het najaar van 2018 uit, maar de eerste preview app, compleet met augmented reality functionaliteit, is deze week gelanceerd onder de naam:Safari Central. 

Nederlandse partijen

Internet of Elephants is een Keniaans/Amerikaanse startup die nauw samenwerkt met een aaantal Nederlandse partijen, waaronder ‘Professor of Play’ Ellis Bartholomeus, de data visualisers van Clever Franke en de game designers van Little Chicken. Little Chicken is bekend van het succes met de dino app voor Albert Heijn, die meer dan een miljoen keer werd gedownload. De in Kenia woonachtige Nederlandse merkontwikkelaar Anne Miltenburg is verantwoordelijk voor merk en communicatie, terwijl Peter Warman van NewZoo in het bestuur zit van IoE. 
 

Gamers verbinden aan echte wilde dieren

Safari Central is een idee van Gautam Shah, die een carrière in technologie achter zich liet om  een manier te vinden om miljoene mensen te verbinden aan conservation. Natuurbeschermingsorganisaties hebben maar twee manieren om fondsen te werven: via ecotoerisme of door campagnes te voeren. Slechts weinig mensen hebben het geld voor ecotoerisme, en fondsenwervers moeten vaak hard schreeuwen om aandacht te krijgen voor het uitsterven van diersoorten – niet de beste manier om mensen op positieve wijze te betrekken, zegt Shah. “Zo kwam ik op het gebied van games. 2 miljard mensen spelen dagelijks mobiele games, wat als we een percentage van hen kunnen laten bijdragen aan conservation? Dat zou een game changer zijn.”
 

Dieren data

De sleutel tot echte engagement, denkt Shah, is de connectie tussen mensen en individuele dieren. “We hebben partnerschappen gebouwd met leidende conservation organisaties zoals WWF Brazilië, Ol Pejeta Conservancy, Space for Giants, Chicago Zoo, Tswalu foundation en Conservation International. Zij beschermen en bestuderen wilde dieren door die uit te rusten met GPS zenders, en zij hebben ons hun data van individuele dieren gegeven. Deze dieren hebben een naam en de data vertelt hun verhaal. Die verhalen zijn prachtig.”
 

Door deze data te integreren in een online spel denkt Shah mensen zo ver te krijgen om dagelijks te kijken waar hun olifant is. “We nemen de data van bijvoorbeeld Mweturia, een olifant die hier in Kenia woont, en we leggen die over jouw eigen omgeving heen. Jij kan nu in je eigen stad Mweturia volgen volgens zijn natuurlijke bewegingspatroon en via augmented reality kan je hem zien en fotograferen.” Met in-app aankopen kunnen spelers direct bijdragen aan de bescherming van het dier. Shah: “Door positieve interactie te bieden en korte lijnen naar impact hopen we aan te tonen dat je daadwerkelijk een verschil kan maken voor dieren. De conservation organisations genereren via Safari Central een nieuwe inkomsten stroom zonder extra kosten, op basis van data die ze al gebruiken voor onderzoek.”
 

Gecalculeerde gok

Het percentage van games die echt succes hebben in de markt is hooguit een paar procent. Met meer dan twee jaar onderzoek en bloed zweet en tranen neemt Internet of Elephants dus een grote gok. “We worden niet betaald door een grote supermarktketen of andere commerciële partij. Ik heb een gedeelte zelf gefinancierd, vrienden en familie zijn bijgesprongen en we hebben een conservation investeerder gevonden die heilig gelooft in het product. Met zoveel diersoorten die uitsterven is er niet veel tijd. Over tien jaar zijn er geen dieren over om te redden, dus wie niet waagt, die niet wint. Gelukkig hebben we de steun van een groeiende groep fans, die ons deze zomer hielpen de volgende ronde fondsen binnen te halen via een Kickstarter campagne.”
Met de €80.000,- die IoE hier inmiddels ophaalde zal het bedrijf acht nieuwe dieren uit het wild vertalen naar augmented reality karakters en een inkomstenbron creëren voor acht conservation organisaties.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat er meer dan twintig echte dieren in het spel komen, van snowleopards tot walvissen. De volledige game, met locatie based elementen á la Pokemon Go, wordt midden 2018 gelanceerd. 

Tot die tijd kan je alvast spelen met een preview app voor Apple en Android waarmee je op de foto kan met zes van de dieren en hun voortbestaan in het wild kan steunen door meer foto film te kopen. 

 

Aumgented Reality Photographer of the Year Award
Ter gelegenheid van de lancering organiseert Internet of Elephants de allereerste ‘Augmented Reality Photographer of the Year Award’ uit, een knipoog naar gerenommeerde wildlife photography prijzen en de wereld van natuurfotografie. Shah: “Wij willen conservation ‘ferosciously fun’ maken, dus een beetje de draak steken met de serieuze wereld van mannen in camouflagepak die weken in een moeras liggen om een zeldzame kikker te fotograferen.” De winnaar van de fotowedstrijd via de app wint een safari voor twee naar Zuid-Afrika, naar een lodge die National Geographic ‘Unique Lodges of the World’ heeft gekregen. Zodat je de schoonheid van wilde dieren alsnog in het echt kan ervaren. En als het aan Internet of Elephants ligt, kunnen we daar allemaal over twintig jaar ook nog van genieten. 

Download de gratis preview app Safari Central

 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie