Overslaan en naar de inhoud gaan

Zo boek je succes met mystery shopping

Als organisatie wil je dat klanten bij jou een betere beleving hebben dan bij je concurrent. Maar ervaring managen is makkelijker gezegd…
Ipsos

Bij marktonderzoeksbureau Ipsos zijn we grenzeloos nieuwsgierig naar mensen, markten, merken en de samenleving. In deze snel veranderende wereld is Ipsos de strategische partner die je helpt antwoorden te krijgen op de onderliggende kwestie achter jouw vraagstukken.  Omdat we diverse onderzoeksexpertises onder één dak aanbieden, kunnen we volledige antwoorden leveren die organisaties in staat stellen om GameChangers te zijn. We doen dit door het beste van wetenschap, technologie en kennis te combineren en door in alles wat we doen onze 4 S-en te garanderen: Safety, Simplicity, Speed en Substance. Hiervoor gebruiken we onze verschillende Triple A solutions: Appropriate, Agile en Affordable. Zo zorgen we ervoor dat jij sneller, slimmer en gedurfder kunt handelen. Uiteindelijk komt succes namelijk neer op een simpele waarheid: 

Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Mystery shopping is een effectief middel om deze verbeterslag te maken. Tenminste, wanneer je het op de juiste manier inzet. Met deze tips en valkuilen laat je jouw mystery shopping-programma gegarandeerd slagen.

Tips:

  1. Begin met het ontwikkelen van een mystery shopping-strategie. Formuleer duidelijke doelen die erop gericht zijn specifieke bedrijfsissues op te lossen. Houdt hierbij de klant voor ogen. Laat je leiden door wat de klant belangrijk vindt en niet door wat de organisatie belangrijk vindt.
  2. Stel vast aan welke voorwaarden je mystery shoppers en hun winkelbezoeken moeten voldoen. Denk bijvoorbeeld aan het tijdstip of de duur van de bezoeken.
  3. Ontwikkel een betrouwbare en degelijke enquête tool waarin je mystery shopper zijn/haar bevindingen kwijt kan. Zorg voor een overzichtelijke en gestructureerde vragenlijst die inzicht biedt in wat je wil weten.
  4. Ontwikkel realistische shopper scenario’s en een gedegen briefing. Heldere instructies over de rol die de mystery shopper moet spelen bepalen uiteindelijk het succes van je mystery shopping-programma.  
  5. Bepaal welke winkels je hoe vaak wil bezoeken. Elke maand alle locaties bezoeken is niet altijd het beste. Het is vooral belangrijk dat je winkels selecteert met in je achterhoofd de bedrijfsissues die je wil oplossen.
  6. Zorg dat deze issues ook het uitgangspunt vormen bij de data-analyse. Wie gaan er binnen je organisatie aan de slag met de inzichten? Waar en hoe doen ze dat?

Valkuilen:

  1. Zet mystery shopping niet in om je medewerkers te bespioneren of om hen te betrappen op fouten.
  2. Gebruik het niet als vervanging van de ’voice of the customer’ of andere methodes om directe feedback van de klant te krijgen.
  3. Beperk het onderzoek niet alleen tot fysieke winkellocaties. Denk ook aan kanalen als: telefoon en online/mobiele touchpoints.
  4. Stel geen vragen die niet relevant zijn voor je klant.
  5. Zorg dat je vragenlijst niet te lang is.

Wil je meer weten over hoe je succes boekt met mystery shopping? Download dan hier het paper: Designing a ‘Smarter’ Mystery Shopping Program - Seven Steps to Success.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Ipsos

Bij marktonderzoeksbureau Ipsos zijn we grenzeloos nieuwsgierig naar mensen, markten, merken en de samenleving. In deze snel veranderende wereld is Ipsos de strategische partner die je helpt antwoorden te krijgen op de onderliggende kwestie achter jouw vraagstukken.  Omdat we diverse onderzoeksexpertises onder één dak aanbieden, kunnen we volledige antwoorden leveren die organisaties in staat stellen om GameChangers te zijn. We doen dit door het beste van wetenschap, technologie en kennis te combineren en door in alles wat we doen onze 4 S-en te garanderen: Safety, Simplicity, Speed en Substance. Hiervoor gebruiken we onze verschillende Triple A solutions: Appropriate, Agile en Affordable. Zo zorgen we ervoor dat jij sneller, slimmer en gedurfder kunt handelen. Uiteindelijk komt succes namelijk neer op een simpele waarheid: 

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in