Overslaan en naar de inhoud gaan

Gaykrant komt terug, uitgever MediaMANsion not amused

Ondernemers Hans Prummel en Richard Otto willen Gaykrant weer nieuw leven inblazen en legden de merknaam vast. Dat leidt nu mogelijk tot…
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De Gaykrant was sinds 1980 een maandelijks verschijnend Nederlands tijdschrift voor homoseksuelen, lesbiennes en biseksuelen. Uitgever Edwin Reinerie van tijdschrift Winq (tegenwoordig uitgeverij Media MANsion) kocht de titel in 2013 van de curator nadat de Gaykrant failliet was gegaan toen 50PLUS-fractievoorzitter Henk Krol er de scepter zwaaide. Hij bracht een paar edities uit als tijdschrift en voegde de Gaykrant uiteindelijk samen met de titel Winq. Zo verdween de naam Gaykrant.

Hans Prummel en Richard Otto - experts in merknamen - willen nu het merk weer terug laten keren, om een speciale reden. 'Diverse homo-gerelateerde geweldsincidenten en recente onderzoeken maken duidelijk dat de emancipatie van homo’s, lesbo’s en transgenders de laatste jaren steeds meer onder druk komt te staan. Steeds meer homoseksuelen durven bijvoorbeeld niet meer op straat hand in hand te lopen of hun geaardheid op werk bekend te maken.' 

De herlancering van Gaykrant moet een statement zijn 'om deze vrijheden in Nederland ook in de toekomst te kunnen waarborgen'.

related partner content for mobile comes here

Stichting


Prummel en Otto hebben de merknaam Gaykrant ondergebracht in een gelijknamige stichting. Gaykrant speelde volgens de ondernemers een belangrijke rol in de homo-emancipatie en daarom wil de nieuwe stichting alle edities digitaal beschikbaar maken.

Prummel en Otto hebben de merknaam Gaykrant ondergebracht in een gelijknamige stichting. Gaykrant speelde volgens de ondernemers een belangrijke rol in de homo-emancipatie en daarom wil de nieuwe stichting alle edities digitaal beschikbaar maken.

Prummel: 'Met het digitaal archiveren van deze historie en het ondersteunen van nieuw onderzoek ten behoeve van behoud, informatie en educatie van homo-emancipatie in Nederland.'

Otto: 'Intolerantie en agressie tegenover homo’s, lesbiennes en transgenders is niet alleen een probleem voor de gay community zelf, maar een maatschappelijke issue. Dit probleem willen we duidelijk aan de kaak stellen.'

Om de Gaykrant-historie zeker te stellen, maar ook actuele zaken onder de aandacht te brengen, is de stichting op zoek naar fondsen en donaties. Stichting Gaykrant wordt omarmd door onder meer Van Ons, WeDigital en ambassadeurs onder wie Barry Paf, Eveline van den Boom, Frits Huffnagel en Lammert de Bruin.

'Het is óns merk'


Prummel en Otto hebben gesprekken gevoerd met uitgever Edwin Reinerie van MediaMansion om samen te werken, maar de partijen kwamen er niet uit. Reinerie zegt zich te distantiëren van de 'nieuwe Gaykrant'. 'We hebben het destijds samen met het archief van de curator gekocht. Een doorstart als zelfstandige titel is toen niet gelukt. Maar wij beschouwen het merk wel nog als óns merk. Ook mijn twee partners in de Gaykrant destijds, Frederik van de Bosch (Gaygroup) en Marc Putman (van de tv-zender OUTTV) staan er niet achter. Ik overweeg nu juridische stappen.'

Otto is teleurgesteld. 'Waarom zou Edwin Reinerie zich willen distantiëren van een goed doel? Vooral omdat hij hier niet in betrokken is en nooit merkeigenaar is geweest. De merknaam is meer dan een halfjaar geleden door secuur onderzoek van Benelux Bureau voor het Interlectuele Eigendom via merkbureau De Merkplaats vastgelegd. Maar wij hopen dat MediaMANsion alsnog partner wordt en dit goede doel wil omarmen. Tenslotte zou iedereen voor deze emancipatiedoelstellingen moeten zijn.'



Otto is teleurgesteld. 'Waarom zou Edwin Reinerie zich willen distantiëren van een goed doel? Vooral omdat hij hier niet in betrokken is en nooit merkeigenaar is geweest. De merknaam is meer dan een halfjaar geleden door secuur onderzoek van Benelux Bureau voor het Interlectuele Eigendom via merkbureau De Merkplaats vastgelegd. Maar wij hopen dat MediaMANsion alsnog partner wordt en dit goede doel wil omarmen. Tenslotte zou iedereen voor deze emancipatiedoelstellingen moeten zijn.'

Otto is teleurgesteld. 'Waarom zou Edwin Reinerie zich willen distantiëren van een goed doel? Vooral omdat hij hier niet in betrokken is en nooit merkeigenaar is geweest. De merknaam is meer dan een halfjaar geleden door secuur onderzoek van Benelux Bureau voor het Interlectuele Eigendom via merkbureau De Merkplaats vastgelegd. Maar wij hopen dat MediaMANsion alsnog partner wordt en dit goede doel wil omarmen. Tenslotte zou iedereen voor deze emancipatiedoelstellingen moeten zijn.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in