Terwijl veel Nederlanders momenteel op het strand liggen is Jules Ruig, head of sustainability & business development manager bij fashionmerk Mr Marvis, druk in de weer met het komende najaar. 'Vanaf september komen we alweer met nieuwe collecties en bijbehorende campagnes. In de huidige weken valt de gehele planning van het komende seizoen op z'n plaats, dus het is nu vooral afstemmen met andere afdelingen en zorgen we dat allemaal op één lijn zitten.'
Wees je eigen merk, is een veelgehoord credo onder marketeers en dat is bij Ruig niet anders. 'Veel meer dan Mr Marvis ligt er niet in mijn kledingkast, zeker wat betreft de zomercollectie. Maar de polo's van Lacoste zijn natuurlijk ook altijd goed en wanneer ik eindelijk m'n espadrilles, bijvoorbeeld van Toms, aan kan doen, is de zomer écht begonnen.'
Ik heb iedere zomer een andere favoriet, maar dit jaar viel mij de campagne 'La Casa' van tassenmerk Jaquemus op, die is gemaakt in Capri in Italië. Simon Porte Jacquemus himself weet als geen ander hoe je de zomerse vibe moet vangen. Het is echt de moeite waard.
Vlak voor de vakantie ga ik altijd uitgebreid naar de boekwinkel om een paar boeken uit te kiezen. Ik kom eerlijk gezegd niet veel verder dan fictie, dus de vakliteratuur bleef eerder dit jaar in Nederland. Maar ik heb best een paar tips voor marketeers die nog op vakantie gaan. Olifantenpaadjes van Sebastiaan Chabot is met veel humor en kleur geschreven en speelt zich grotendeels af in Den Haag, waar ik ben opgegroeid. Caledonian Road van Andrew O'Hagan kon ik ook niet wegleggen; heel spannend en goed geschreven.
Dat probeer ik wel, maar tegelijkertijd vind ik het niet fijn om terug van vakantie te komen met een overvolle mailbox. Ik lees dus wel elke ochtend even mijn mails, zodat ik op de hoogte ben van wat er speelt, maar ik probeer de verleiding te weerstaan om te gaan reageren. Dat gaat soms beter dan andere keren...
De zomer is de drukste periode; de korte broek waar we ooit mee begonnen, The Originals, is nog steeds de populairste collectie. Maar elk jaar zien we dat met de introductie van nieuwe stijlen, zoals de jeans van vorig jaar, steeds meer een year round merk worden.
Ik vraag me af of dat wel klopt, aangezien we toch al vier jaar lange broeken in de winkels hebben liggen en hiermee ook adverteren. Komend najaar staat er ook weer een campagne op de planning waar geen enkele korte broek in te zien is en tóch is-ie herkenbaar Mr Marvis. De eerste associatie is misschien nog steeds de korte broek, maar veel mensen weten ons ook te vinden vanwege andere kledingstukken.
Hoe ontspannen marketeers in de zomermaanden? Welke ‘zomerfavorieten’ hebben zij? En hoe bereiden ze zich voor op het komende najaar? In de rubriek MooiWeerMarketeer vragen we marketeers van zomermerken naar hun ideale dagbesteding in de zomer.
Lees ook
- Merkstrategie Ezgi Söylemez: 'Artis knalt in de zomer bijna uit elkaar van romantiek'
- Merkstrategie Marcel Surendonk (Mojo): 'Soms zijn merken op festivals teveel met zichzelf bezig'
- Merkstrategie Carolien Ottjes (Diergaarde Blijdorp): ‘Festini-perenijsje en plakvingers, dat is hét zomergevoel’
- Carriere Inge Wildenberg (Fatboy): 'Voorlopig geen vakantie voor mij'