Overslaan en naar de inhoud gaan

Apple trekt voor Thailand beledigende reclamefilm terug

In de reclamefilm wordt Thailand voorgesteld als onderontwikkeld en verouderd land. Politici, influencers en burgers zijn not amused.
Beeldcompilatie uit 'The Underdogs: OOO'
Beeldcompilatie uit 'The Underdogs: OOO'
© https://www.bangkokpost.com/learning/advanced/2839652/apple-ad-faces-backlash
Beeldcompilatie uit 'The Underdogs: OOO'
Beeldcompilatie uit 'The Underdogs: OOO'
© https://www.bangkokpost.com/learning/advanced/2839652/apple-ad-faces-backlash

Het Amerikaanse technologieconcern Apple heeft een reclamefilm die zich afspeelde in Thailand teruggetrokken. De stap volgt op een stroom van kritiek van Thaise politici, influencers en burgers op de wijze waarop hun land in de commercial van de iPhone-maker werd afgeschilderd. Ze riepen ook op Apple-producten te boycotten.

related partner content for mobile comes here

De tien minuten durende reclamefilm met de titel 'The Underdogs: OOO (Out Of Office)' is het vijfde deel van een komische reclameserie van Apple. De serie volgt een groep collega's bij het uitvoeren van opdrachten en het oplossen van problemen met producten en diensten van Apple. De reclame stond al ongeveer twee weken online en speelde zich af in Bangkok en Rayong. De groep collega's was naar Thailand afgereisd voor een lowbudgetzoektocht naar een nieuwe verpakkingsfabriek.

Vervallen hotel in Bangkok

In het filmpje reden de hoofdrolspelers rond in een Thaise tuktuk, kwamen ze in contact met eigenzinnige lokale bewoners en verbleven ze in een vervallen hotel in Bangkok. Volgens influencers op sociale media werd Thailand in het filmpje voorgesteld als een onderontwikkeld en verouderd land. Ook de Thaise toerismecommissie uitte kritiek op de commercial.

Het internet wemelt inmiddels van aanklachten op de film van Apple, zoals die van de vlogger E for Electric (zo'n 175 duizend volgers), die walgt van weergave die Apple geeft van het land en het volk en eindigt zijn bijdrage dan ook met 'Fuck you Apple, don't come back'. De originele footage van Apple is inmiddels van het internet verwijderd, maar onder meer in het filmpje van E for Electric (zie hieronder) is een indruk te krijgen van het creatieve werk van Apple.

Offensive Apple commercial about Thailand reflects American delusional view of itself and the world

'Levendigheid huidige Thailand niet vastgelegd'

Apple verklaarde dat het niet de bedoeling was Thailand te beledigen met de commercial, die het bedrijf samen met een lokaal productiebedrijf heeft gemaakt. ‘Onze bedoeling was om het optimisme en de cultuur van het land te vieren en we verontschuldigen ons dat we de levendigheid van het huidige Thailand niet volledig hebben vastgelegd. De film wordt niet meer uitgezonden’, zei Apple in een verklaring.

Bron: ANP/Redactie Adformatie

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in