Inmiddels is het wereldnieuws: de tv-commercial van het Nederlandse fietsenmerk VanMoof die door de Franse reclamewaakhond ARPP negatief is beoordeeld. Volgens de club zou het spotje 'de auto-industrie een slechte naam geven en een angstklimaat veroorzaken.' Nu blijkt dat er in het bestuur van de ARPP niemand minder dan de adverterend directeur van Renault Frankrijk - Valérie Candeiller - zit, rijst de vraag hoe neutraal die beslissing van de Franse autoriteit was.
In een weerspiegeling van een wegsmeltende auto is een toekomstbeeld van files en ronkende uitlaten, vervuilende industrie en mensenmassa's te zien. De auto verandert aan het einde van de video in een elektrische fiets, waarmee VanMoof zegt: koop deze e-bike en strijd tegen klimaatverandering. In het reclamespotje, onderdeel van VanMoofs internationale campagne ‘Time to ride the future’, worden kijkers uitgenodigd om te laten zien hoe zij positief kunnen bijdragen aan de wereld waarin zij leven.
Volgens de Franse reclamewaakhond Autorité de Régulation Professionnelle de la Publicité (ARPP) boezemt het spotje zoveel angst in, dat er is geadviseerd de reclame te verbieden. Zelf commercials verbieden kan het orgaan niet: de autoriteit geeft niet-bindende adviezen aan media, die vervolgens zelf kunnen besluiten om de reclamespot wel of niet uit te zenden.
VanMoof-oprichter Taco Carlier sprak dinsdagavond bij RTL Nieuws al zijn zorg uit dat de ARPP met het boycotten van het filmpje de Franse auto-industrie in bescherming probeert te nemen. 'Het is verbazingwekkend dat autobedrijven hun milieuproblemen mogen verdoezelen, terwijl degene die deze kwestie ter discussie stelt, wordt gecensureerd.'
De autoverkoop in Frankrijk staat zwaar onder druk door de coronacrisis. Renault kondigde onlangs aan wereldwijd ongeveer 15.000 banen te gaan schrappen. In Frankrijk verdwijnen 4600 banen, ofwel 10 procent van het totaal aantal Franse banen. De automaker heeft wereldwijd 180.000 mensen in dienst.
'Doodgegooid met commercials die auto's verheerlijken'
'Heel apart dat betalende adverteerders bepalen wat er uitgezonden wordt', zegt Carlier over de aanwezigheid van een Renault-directeur in het bestuur van de ARPP. De VanMoof-oprichter was verbaasd toen hij hoorde dat de waakhond een negatief advies gaf. 'Ik vind de reclame niet zo heel schokkend. Wat ik schokkender vind, is dat we vijftig jaar lang zijn doodgegooid met commercials die auto's verheerlijken. Ik vind onze commercial eerlijker, maar als je dan de waarheid laat zien, wordt die geweigerd.'
VanMoof is van plan om contact op te nemen met de waakhond. 'Ze hebben ons gevraagd om het spotje aan te passen, maar dat gaan we niet doen. We zijn bezig met alternatieve manieren om de reclame toch uit te zenden. We zijn bijvoorbeeld bezig met buitenreclames en hebben al een groot scherm in Parijs gevonden. Ook online gaan we het spotje onder de aandacht brengen.'