Wat wordt er toch ont-zet-tend veel goed werk gemaakt, het blijft elke maand lastig om een Top 5 samen te stellen. Als je er meer dan vijf per maand lust, volg me dan op LinkedIn. Het valt me op dat dezelfde merken vaak in deze katern verschijnen. Ik probeer kleine merken, waarvan je zou denken dat ze meer genegen zijn tot vernieuwende communicatie, voorrang te geven. Maar de belangrijkste metric voor effectiviteit is nu eenmaal de beroemdheid van je merk. Ook valt het op dat verreweg het meeste werk uit het VK komt, met een mooie tweede plaats voor de VS. Dit keer echter, maar liefst twee vermeldingen met Nederlandse roots. Enjoy!
Hennesy - Made for More
Hennessy heeft een sterke historische connectie met de Afro-Amerikaanse cultuur. Het merk steunde als één van eerste merken de NAACP, benoemde in de jaren ’70 een Afro-Amerikaanse atleet als marketingbaas en is — mede daardoor — het meest genoemde merk in rapteksten (4000 keer!).
En de nieuwe merkcampagne, een cynicus zou het omhooggevallen receptenfilmpjes noemen, komt nota bene vanaf de Amsterdamse gracht. Hennessy wordt gepositioneerd als hoofdingrediënt voor cocktails. Amerikaanse actrice Teyana Taylor en Brits-Nigeriaanse acteur Damson Idris verbeelden de complexiteit en creativiteit die Hennessy toevoegt aan je cocktail: cool people doing cool shit. Da’s nog eens andere koek dan mannen met sigaren in leren fauteuils.
Bureau: Wieden+Kennedy Amsterdam
Regie: Andreas Nilsson
Magnum - Pleasure Express
Unilever stoot haar ijsactiviteiten af. Daarmee komt één van de sterkste en meest innovatieve merken ter wereld, Magnum, in nieuwe handen. Maar voor nu: spring op de Pleasure Express! Verbluffend creatief werk dat, ondanks het totale gebrek aan plot, met schitterende beelden en muziek het luxueuze karakter van het product weerspiegelt.
Bureau: LOLA MullenLowe
Regie: Martin Werner via Academy Films
Stella Artois - Missing Chalices
Wie is er niet ooit waker geworden met een houten kop en verdachte bobbel in de binnenzak? Een stiekem souveniertje met herinneringen. Stella Artois vertelt een klein en eenvoudig verhaaltje waarin realistisch doch lichtelijk bedwelmd consumentengedrag wordt belicht: ’Onaanvaardbaar. Maar toch begrijpelijk.’ Als je dan toch een glas jat, dan inderdaad de iconische kelk van Stella.
Bureau: DAVID New York
Regisseur: Rafa Damy
KFC & Cheetos - Crunchin’ Cheese
Co-branding is doorgaans een succesformule: twee merken knuffelen met elkaar en beide doelgroepen worden prettig verrast. KFC’s knapperige kip en Cheetos kleverige crunch ontmoeten elkaar in de keuken. The Colonel en Chester the Cheetah co-creëren een signature breading: ze zijn Partners in Crunch. Te zien op digitale kanalen in het hele Midden-Oosten, gefilmd onder het spoor in Amsterdam.
Bureau: TBWA\Raad
Regisseur: Olaf van Gerwen — zelfbevlekking is in de reclame toegestaan toch? — via Chuck Studios Amsterdam
Burger King - Foodfillment
Sommige foodmerken focussen op de craving, die neiging naar een allereerste hap. Burger King volgt het mantra van hun bureau BBH ('When the world zigs, zag') en introduceert ‘foodfillment’: ze verheerlijken het wollige gevoel van verzadiging. De tactiek is klassieke ‘weirdvertising’: verzin iets bizars, dat is je excuus om de hele klantbriefing op te lepelen in copy, en voer het droogkomisch uit.
Bureau: BBH London
Regie: Taso Alexander via Arts & Sciences
Olaf van Gerwen is food & drinks-specialist bij Chuck Studios.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!