Zo stimuleert Tesco hergebruik van plastic tasjes in Maleisië

Plastic afval is een wereldwijd probleem, ook in Maleisië. Supermarktketen Tesco pakt het probleem daar aan met een speciale plastic tas.

Niet te vergeten

Dit 'onvergetelijke tasje' is een plastic boodschappentas waarmee de supermarktketen mensen niet alleen bewust maakt van het probleem, maar ook zorgt dat ze het wegwerpartikel opnieuw gaan gebruiken. Op het tasje staat namelijk een streepjescode die korting geeft als je het tasje voor de tweede (of derde, vierde, vijfde) keer meeneemt. De Unforgettable Bag is een idee van reclamebureau Grey Maleisië.

70% vergeet zijn tas

Net als in Nederland zijn gratis plastic tasjes verboden in Maleisië. Ondanks dat klanten ervoor moeten betalen, kopen zij nog steeds vaak plastic tasjes bij de kassa. Azliza Baizura Azmel, directeur van Tesco Malaysia zegt tegen persbureau Reuters dat 70% van de consumenten vergeet een tas mee te nemen naar de winkel.

Zo ontstond het idee voor de 'unforgettable bag'. De nieuwe tasjes kosten zo'n 10 cent per stuk en zijn volgens Tesco gemaakt van extra stevig, recyclebaar materiaal. Als het tasje toch stuk gaat krijgen klanten gratis een nieuw exemplaar. Wie de tas een tweede keer gebruikt krijgt een beloning van 5 cent.

De actie is begonnen in hoofdstad Kuala Lumpur en breidt in juni uit in alle 56 Tesco-winkels in Maleisië. Als de actie aanslaat, wil de Britse supermarktketen hem uitbreiden in heel Azië.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie