Hoe de kracht van sport als inspiratie diende voor nieuwe merkstrategie Nationale-Nederlanden

Nationale-Nederlanden kijkt met trots terug op 41ste editie NN Marathon Rotterdam.

Als naamgevend hoofdsponsor van de NN Marathon Rotterdam beleefde Nationale-Nederlanden onlangs de mooiste editie tot nu toe. Tijdens de grootste hardloopwedstrijd van Nederland kwam alles bij elkaar: van sportieve prestaties om kippenvel van te krijgen tot geslaagde activaties die kraakhelder de nieuwe merkstrategie van NN belichamen: voor welke verandering je ook staat, onze support heb je.

Auteur: Guus Peters 

Met de nieuwe merkstrategie, die ontwikkeld is in samenwerking met dentsuAchtung!, laat Nationale-Nederlanden zien support te geven om verandering met vertrouwen aan te gaan. ‘Wij moedigen iedereen aan in beweging te komen. Daar is sport in het algemeen en hardlopen in het bijzonder een prachtige metafoor voor’, zegt Mariëlle Krouwel, director of Global Branding NN Group. ‘Het is een kwestie van beginnen en kijken hoe ver je komt. Net zoals in het dagelijks leven.’

Nationale-Nederlanden is al langer supporter van alle hardlopers. Het is dan ook even bijzonder als uniek dat de merkstrategie van de financieel dienstverlener voor een belangrijk deel is ontstaan vanuit de kracht van sport.  Het laat het belang en de impact van sportsponsoring zien. ‘Als je zo erg in sport gelooft en mensen wil aanmoedigen om veranderingen vol vertrouwen aan te gaan, dan moet dat een bouwsteen zijn voor je merkstrategie’, aldus Krouwel. 

Als je zo erg in sport gelooft en mensen wil aanmoedigen om veranderingen vol vertrouwen aan te gaan, dan is dit de enige juiste merkstrategie.

Kom maar op met die kilometers

Nationale-Nederlanden ondersteunt, als supporter van alle hardlopers, iedereen bij het behalen van zijn persoonlijke doelen en het realiseren van sportieve prestaties. Door te begeleiden, uit te dagen, te adviseren, aan te moedigen en mee te juichen na het passeren van de finish. ‘Door de lopers van begin tot eind te ondersteunen zijn we echt onderdeel van de verandering die zij doormaken’, zegt Krouwel. ‘Kom maar op met die kilometers.’

Of het nu gaat om Abdi Nageeye, atleet in van het professionele NN Running Team en zondag als eerste Nederlander ooit winnaar van de marathon van Rotterdam, of de loper die als laatste de finish passeerde. Nationale-Nederlanden is supporter van alle hardlopers.

‘Natuurlijk was de overwinning van Abdi geweldig, maar er zitten zoveel meer mooie verborgen parels in de marathon verstopt’, zegt Krouwel. ‘Zoals degene die als laatste over de streep kwam. Dat is ook een fenomenale prestatie. Die deelnemer heeft niet opgegeven na vier, vijf of zes uur, maar is door blijven gaan. Dat vinden we ook echt heel knap.’

Als je zegt dat je supporter bent van hardlopers, dan vinden wij ook dat je er op 34 kilometer, het zwaarste moment van de marathon, voor ze moet zijn.

Hardloopsupporter

Om hun rol als supporter kracht bij te zetten, bedacht Nationale-Nederlanden activaties die deelnemers helpen bij het behalen van hun sportieve doelen. ‘Als je zegt dat je supporter bent van alle hardlopers, dan vinden wij ook dat je er op 34 kilometer, het zwaarste moment van de marathon, voor ze moet zijn’, zegt Carola Ticheler, Brand & Sponsoring Manager bij NN Group.

Samen met Triple Double en TDE, specialist in digitale sportmarketing, bedacht Nationale-Nederlanden de Hardloopsupporter: familie, vrienden en collega’s konden een persoonlijke aanmoedigingsvideo voor hun marathonheld insturen. De video’s werden getoond op vier grote schermen rond het 34 kilometerpunt. Het is al jarenlang een groot succes en haast niet meer weg te denken bij de marathon van Rotterdam. ‘Met ruim 8 duizend video’s hebben we dit jaar meer inzendingen dan ooit gehad’, zegt Ticheler. 

‘De kracht is dat het hier niet om ons gaat, maar om de mensen die voor de hardlopers belangrijk zijn als zij er na 34 kilometer doorheen zitten’, voegt Krouwel toe. ‘We maken ons dienstbaar. Net zoals we dat zijn bij het afsluiten van verzekeringen en regelen van pensioenen en bankzaken. Ook daar zeggen we: onze support heb je.’ 

De aftermovie van de Hardloopsupporter

Robotarm

En om het vijfjarig jubileum van het NN Running Team te vieren, zijn de deelnemers op een wel heel bijzondere manier geïnspireerd. Hoewel Eliud Kipchoge, regerend olympisch kampioen en wereldrecordhouder op de marathon én atleet in het NN Running Team, niet aanwezig was in Rotterdam, kon hij al zijn fans op de Marathon Sport Expo toch van een handtekening voorzien op hun shirt of startnummer. Door de inzet van technologie en een slimme robotarm zette hij zijn krabbel op het shirt of startnummer van de lopers. 

‘Door wie kun je je beter laten ondersteunen dan de beste hardloper ter wereld’, zegt Ticheler. ‘Het is geweldig dat TDE dit met de nieuwe technologieën en in samenwerking met Triple Double voor elkaar heeft gekregen. Met het bereikbaar maken van de handtekening van Kipchoge laten we zien hoe we via digitale middelen in sportsponsoring de topsport dichterbij de breedtesport brengen.’

Volgens Krouwel sluit de sportsponsoring om meerdere redenen naadloos aan bij het domein verandering dat Nationale-Nederlanden omarmt. ‘Wij moedigen mensen aan om veranderingen in het leven vol vertrouwen aan te gaan en kijken hoe die zo dicht mogelijk bij onze producten en diensten liggen’, zegt ze. ‘Niet iedereen vindt het leuk om over pensioenen en verzekeringen na te denken, maar als we laten zien dat je bijvoorbeeld door hard te lopen fit en gezond met pensioen kunt gaan, maken we onze producten door middel van sportsponsoring ook nog eens interessant en misschien zelfs een beetje leuker.’

De handtekening van Eliud Kipchoge op het startnummer van een deelnemer

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →