“Nee joh, we blijven nog even weg uit de Metaverse. Eerst maar eens kijken of dat iets wordt”. Weet je dat veel bedrijven en organisaties dit ook zeiden over hun Twitter-handle? En daarna over Instagram, TikTok.. Precies. Gelukkig zien we in toenemende mate merken hun handelsnamen registreren op de blockchain en zich voorbereiden op deze nieuwe werelden. Ook in ‘onze’ wereld van sportsponsors, voetbalclubs, atleten en sportbonden. Want als jij als marketeer sponsor bent, dan wil je op den duur over de juiste rechten beschikken.
Oké en nu?
Wat de Metaverse precies is en hoe het eruit komt te zien, is nog niet altijd concreet, maar dat weerhoudt veel (sport)organisaties er niet van om alvast hun handelsnamen te registreren. Ze lijken zich hiermee voor te bereiden op concrete use cases. Zeker voor rechtenhouders in de sport (clubs, competities, sporters) is dit belangrijk, omdat het hun grootste commerciële waarde vertegenwoordigt. Voor rechten worden hoge bedragen neergeteld en ze stellen je als sportorganisatie in staat om merken aan je te binden.
Het laatste dat je wil, is dat anderen jouw waarde zonder instemming commercieel gebruiken. Het belangrijkste doel is grip creëren op de wijze waarop consumenten in aanraking komen met je merk. In de wereld van Web3 is dat natuurlijk niet anders. Maar het decentrale aspect, waardoor de registrant meestal anoniem is, maakt het nog lastiger om dat te beschermen.
Een simpele zoekopdracht bij NFT marktplaats OpenSea op bijvoorbeeld Johan Cruijff levert al enorm veel rechtenschendend materiaal op. En hoe ironisch is deze tegenstrijdigheid; met behulp van NFT’s kunnen we juist het originele werk onderscheiden. Alleen daarom zou je al als (sport)organisatie of atleet jezelf in deze wereld moeten positioneren. Een .ETH domeinnaam registreren en deze verifiëren met een (merk)gerelateerd social account kan daar al enorm aan bijdragen. Of je er daadwerkelijk iets mee gaat doen, een NFT-collectie lanceren bijvoorbeeld, ligt daarna echt aan de behoefte van je fanbase.
Je handelsmerk registreren
Om je merk juridisch te beschermen, registreer je deze als handelsmerk. In Nederland doen we dat bij de BOIP en in Amerika wordt dit gedaan bij de USPTO. Zo heb je in ieder geval een zaak mocht er iemand met je merknaam aan de haal gaan. Omdat deze registraties op categorie niveau worden ingediend, is de Metaverse de nieuwste trending categorie. Ook in de sport zien we dit steeds meer gebeuren:
- FC Barcelona en Real Madrid dienden opvallend genoeg gezamenlijk trademarks in op virtuele kleding en digitale wallets.
- Formule 1 deed dit voor het nieuwe circuit in Las Vegas o.a. op NFT’s en virtuele kleding.
- De Premier League beschermde eerder al NFT’s, virtuele kleding en digital assets trading.
- Crystal Palace idem dito.
- Durex deed het zelfs op virtuele condooms 🤯
We kunnen dit het beste zien als een nieuwe fase van de hype cycle waarin organisaties aan een lange termijn strategie werken en zich minder bezighouden met het “snelle geld” van een ondoordachte NFT collectie of ‘de eerste’ willen zijn met een Web3-toepassing.
Sportsponsors in de Metaverse
Daarnaast is het van belang voor huidige en potentiële sponsors dat dit merkrecht voor elkaar is. Want dat maakt het voor jouw merk gemakkelijker om campagne te voeren of impact te maken op dit speelveld. Heb je zelf een sponsorship lopen en verwacht je op termijn dit te activeren in de Metaverse of heb je die behoefte? Zorg er dan voor dat dit goed is geregeld, dan kan je er het maximale uithalen.
Wil je meer weten over Web3, de Metaverse en hoe je hier als sponsor of sportorganisatie meer uit kan halen? We hebben nog enkele plekken beschikbaar voor EDAY op donderdag 6 oktober, tijdens onze ‘Hoe Web3 sportmarketing gaat veranderen’ Connect sessie. Mail ruud [@] tde.nl om jouw plekje te claimen.
Om gelijk meer informatie te krijgen ga je naar sportnode.nl, daar kun je je onder meer aanmelden voor een weekly digest met het laatste nieuws over Web3 en sport.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!