Sire wil met 120e campagne veerkracht vergroten: 'Vind je lichtpuntje en durf te hopen'

Tegen de achtergrond van oorlogen, polarisatie en een klimaatcrisis moet hoop veerkracht en verbinding brengen.

Het is een uitdagend thema, erkent Marc Oosterhout, de merkstrateeg en voorzitter van Sire, de stichting die met ideële reclame het leven in Nederland wat beter wil maken.

Vandaag lanceert Sire haar 120e campagne en moedigt Nederland aan om hoop en lichtpuntjes te vinden en te delen. Dat is hard nodig vindt Sire. Het merendeel van de Nederlanders (62%) is de afgelopen vijf jaar namelijk minder hoopvol geworden over onze samenleving, stelt Oosterhout.

Hij zegt: ‘Door alle toestanden in de wereld, een oorlog in Rusland en in Gaza, maar ook een klimaatcrisis en polarisatie in Nederland, kun je zeggen dat we in een ingewikkelde tijd leven. Mensen maken zich zorgen over de toekomst en niet veel mensen hebben hoop. Dat terwijl hoop een belangrijke graadmeter is voor de motivatie van mensen om iets te bereiken.’

Voor Sire een onderwerp om dit jaar op de agenda te zetten met de campagne ‘Vind je lichtpuntje en durf te hopen’, bedacht door N=5. Hierin wil de stichting Nederlanders aanmoedigen om te ontdekken wat hen hoop geeft. Onderdeel is een video-podcastserie met onder andere Louis van Gaal en Roxeanne Hazes.

Hoop verbindt en vermindert stress  

‘Hoop gaat over het verlangen naar een betere toekomst, ondanks dat deze nog onzeker is’, zegt Emma Pleeging van Ehero (Erasmus Happiness Economics Research Organisation), die promoveerde op het onderwerp. ‘Uit onderzoek blijkt dat hoopvolle mensen beter kunnen omgaan met stress en tegenslag. Hoop zorgt voor mentale veerkracht en laat ons zien wat we belangrijk vinden.'

N=5 heeft deze uitdaging vertaald naar een campagne over Lichtpuntjes. Thijs Bontje van N=5: ‘Hoop is een van de mooiste emoties die we hebben. Het beschermt tegen de verlammende werking van angst en motiveert om ondanks tegenslag door te blijven gaan. Daarnaast werkt hoop ook aanstekelijk, het inspireert anderen.'

Tegelijkertijd is hoop ongrijpbaar en voor iedereen anders, stelt Bontje. Het concept van Lichtpuntjes moet daar volgens hem een inspirerend antwoord op geven. 

Marc Oosterhout ‘Wij realiseren ons dat het in deze onzekere tijd niet altijd makkelijk is om hoopvol te blijven. Sire wil met deze campagne mensen inspireren om na te denken over wat hen hoop geeft, wat de lichtpuntjes zijn. Toon Hermans zei het heel treffend: ‘Lichtpuntjes. Soms zijn ze groot, soms zijn ze klein. Je hoeft ze niet te zoeken, je kunt er ook een zijn.’’

Video-podcastserie met iconen

Belangrijk onderdeel van de campagne is een podcast-serie Lichtpuntjes, naar idee van journalist en Sire-bestuurslid Diana Matroos. Samen met N=5 ontwikkelde zij het concept.

Matroos gaat in de interviews dieper in op de persoonlijke lichtpuntjes van bekende Nederlanders, zoals Roxeanne Hazes, Laurentien van Oranje, Frank Lammers, Louis van Gaal en Ahmed Aboutaleb. 

Beel sire vrouw

Het is voor het eerst dat Sire podcast inzet als verdieping in een campagne. Airborne was verantwoordelijk voor de technische productie in samenwerking met Spraakmaker Media. De eerste aflevering van Lichtpuntjes met Roxeanne Hazes is vanaf maandag 15 januari te beluisteren via de reguliere podcastapps.

Multimediaal

De campagne is vanaf te zien en te beluisteren via tv, radio, bioscoop, buitenreclame, online, sociale media, Sire.nl en in dagbladen en tijdschriften. Edwin Rutten verzorgde de voice-over van de tv- en radiospots. Op Sire.nl staan tips om hoop te vinden en te delen met anderen. Daarnaast is een hoop-infographic samengesteld, die hier is te zien. 

Samenwerking ‘Con amore’
Sire heeft veel partijen naast N=5, die belangeloos hebben meegewerkt. De credits voor de uitwerking van de campagne gaan naar Bandit Amsterdam (regie Tobias Corba), Fitzgerald (PR), Postoffice Amsterdam (sound), MassiveMusic (muziek), Annabel van Oosteweeghel (fotografie), Airborne (podcast), Pünktlich (social), OnSocial Agency (TikTok), A Million Faces (casting/influencers), Onetribe (site) en Stroom (media). Tenslotte is onderzoeksbureau Ruigrok verantwoordelijk voor de opzet en de uitwerking van de 0-meting.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie