Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe stoppen met roken-campagne vraagt begrip van de niet-roker

Begrip van de omgeving helpt rokers om het stoppen een kans te geven en vol te houden, zo luidt de boodschap.
Rookvrij campagne
Een campagneafbeelding
© Afbeelding: aangeleverd
Rookvrij campagne
Een campagneafbeelding
© Afbeelding: aangeleverd

De nieuwste campagne rondom stoppen met roken draait niet om rokers, maar om hun familie, vrienden en collega's die níet roken. Steun en begrip van de omgeving zijn namelijk belangrijk voor rokers om stoppen (weer) een kans te geven en - deze keer écht - vol te houden. Want gemiddeld heeft een roker zes stoppogingen nodig om definitief te stoppen, zo melden de Hartstichting, KWF en Longfonds. Zij zijn samen de Gezondheidsfondsen voor Rookvrij en initiatiefnemers van de campagne.

related partner content for mobile comes here

Begrip en verbinding

Het campagneconcept komt uit de koker van de bureaus Boris Creative en Hammerfest, de campagnevideo is gemaakt door productiemaatschappij Pink Rabbit. In de video beamen rokers dat zij het jammer en slecht vinden dat ze roken, dat ze weten dat ze eerder gezegd hebben om te stoppen en dat ze graag steun van hun omgeving willen in hun stopproces. 

'De steun waar stoppers juist behoefte aan hebben, zit in kleine gebaren zoals vragen hoe het gaat en zeggen dat je vertrouwen hebt, streng zijn of boos worden heeft geen zin', vertelt Patricia van Rossum. Zij is stopcoach en strategy lead bij Gezondheidsfondsen voor Rookvrij. 'Ik ben blij dat we met het team een nieuw en verrassend perspectief hebben gevonden. In plaats van de roker te motiveren te stoppen, vragen we nu de hulp van de niet-roker begrip te tonen voor het moeilijke stopproces. Het resultaat is een kwetsbare campagne die verbindend werkt en laat zien dat de omgeving van essentieel belang is voor de slagingskans', aldus creative lead Boris Peters.

Er is ook aanvullende content gemaakt aan de hand van persoonlijke verhalen van rokers, bedoeld om het perspectief van rokers en de impact van hun omgeving te verduidelijken. De campagne is vanaf 27 december te zien op social, bioscoop, digital out of home en te horen op de radio.

Credits:

Opdrachtgever: Gezondheidsfondsen voor Rookvrij - Patricia van Rossum, Monique Moerkens, Kolja Urban, Renate van Eijk, Manouk Peters
Bureau: Boris Creative, Hammerfest
Creative lead: Boris Peters, Guy Lokhoff
Strategy lead: Carlijn van Wulfften Palthe
Project lead: Benthe Boersma
Productiemaatschappij: Pink Rabbit
Producer: Mireille Lampe, Vera de Bode
Casting: Sari Jacobs
Regie: Juul op den Kamp
DOP: Thomas van Krugten
Content interviews: Matthijs Vuijk
Edit: Patrick Overeem
Grading: De Grot - Wietse van Bezooijen
Music: Ricky Cherim
Sound design: Studio Klempo
Fotografie: Desiré van den Berg
Website: aim
Media: Hammerfest
Talent manager: Raquel Ricardo Sousa

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in