Overslaan en naar de inhoud gaan

Blue Band Roombeter uitverkozen tot bedriegelijkste product, en spint dat als groot compliment

Consumenten kiezen product van Upfield als winnaar van Gouden Windei.
Roombeter
Roombeter
© Foto ANP - Hollandse Hoogte, Kim van Dam
Roombeter
Roombeter
© Foto ANP - Hollandse Hoogte, Kim van Dam

Wat doe je als je product door Nederlandse consumenten is gekozen als meest misleidende voedingsmiddel van 2023? Je doet net of dat het grootste compliment is dat je kunt ontvangen.

related partner content for mobile comes here

Producent Upfield van Blue Band Roombeter koos voor die strategie, nadat het met 45 procent van de stemmen gekozen was als winnaar van het Gouden Windei. Consumenten vinden het product een marketingtruc die ze op het verkeerde been wil zetten. Nog nooit ontving Foodwatch zoveel klachten over een product dat moedwillig verwarring zaait door de schrijfwijze en gouden wikkel en kuipje.

Bas Michel van Upfield spint dit alles tot een aanbeveling voor zijn product, en geef hem eens ongelijk. ‘Er zijn mensen die Blue Band Roombeter kopen en denken dat het roomboter is’, zegt hij in een reactie. ‘Wij begrijpen deze verwdarring volledig als je het eenmaal hebt geproefd, want ja, het smaakt als roomboter en het smeert en kookt als roomboter. Maar het is helemaal geen roomboter. Nee, het is zelfs vele malen beter dan koeienboter. Het heeft namelijk minimaal 75 procent minder klimaatimpact.’

Tweede plaats: Hero B'tween Protein

Achter de overduidelijke winnaar eindigt Hero B'tween Protein als tweede met 19 procent van de stemmen.

Veel consumenten vallen over de onzinnigheid van een duur 'speciaal proteïne'-product, omdat het merendeel van de Nederlanders dagelijks al meer dan genoeg eiwitten binnenkrijgt. In een handje ongezouten pinda's zit bovendien meer eiwit dan in een reepje van Hero.

Ook het feit dat de verpakking voor de helft uit gebakken lucht bestaat wordt Hero zwaar aangerekend. Hero heeft aangegeven dat in het nieuwe jaar een kleinere verpakking op de markt komt.

Danio Romige Kwark Pistachesmaak

De derde plaats is dit jaar voor Danio Romige Kwark Pistachesmaak met 16 procent van de stemmen. Dit product van van Danone bevat geen milligrammetje verse pistachenoot. Wel staan er potificaal twee enorme pisatchenoten óp de verpakking. De smaak komt van een natuurlijk aroma waarvan Danio niet wil zeggen wat de basis daarvan is.

Op de vierde plaats eindigt Apple Bandit 0.0 Cider van Heineken (12 procent van de stemmen) en op de vijfde en laatste plaats staat Lidl/Crownfield 7 Granen Ontbijt (8 procent van de stemmen). 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in