Premium

Nieuwe campagne Sire brengt ons in gesprek over de dood

Nederlanders praten massaal over het onderwerp heen, Sire houdt ons een spiegel voor.

De dood. Praat erover, niet eroverheen. Onderzoek van Sire wijst uit dat 54% van de Nederlanders niet genoeg gesproken heeft  over de dood met iemand die er nu niet meer is. Sire wil het gesprek over de dood vergemakkelijken en start daarvoor een campagne.

De nieuwe Sire-campagne houdt de Nederlander een spiegel voor met uit het leven gegrepen situaties. Die zijn confronterend, herkenbaar, pijnlijk en soms ook geestig. Nodig volgens Sire omdat uit onderzoek blijkt dat wij niet graag over onze eigen dood of over de dood van iemand anders praten.

Zo geeft slechts 27% van de Nederlanders aan alles tegen hun naasten te hebben gezegd, mochten zij morgen overlijden. Of het nu gaat om praktische en financiële zaken of juist gevoelens. 31% van de Nederlanders vindt het moeilijk om over het eigen overlijden te praten. 38% geeft aan het ook lastig te vinden om met een ander over diens dood te praten en slechts 28% neemt het initiatief tot een gesprek.

Lucy van der Helm, directeur Sire: ‘Het is waardevol om samen bij de dood stil te staan, er over te praten en elkaar erbij te helpen. Het gesprek aangaan verbindt en verrijkt en dat vergroot de kwaliteit van onze levens. Daarom start Sire deze campagne.”

Dooddoeners

Gesprekken over de dood worden vaak gekenmerkt door ongemak, ondanks goede bedoelingen. Door het gebruik van dooddoeners wanneer iemand overlijdt als ‘ach, wel een mooie leeftijd’ komt het niet tot een conversatie met diepgang. Een grote meerderheid (64%) van de Nederlanders bedient zich van dergelijke clichés in gesprekken over de dood.

Dooddoeners staan daarom centraal in de door Selmore bedachte campagne. Er is een flink aantal geformuleerd en op voor de campagne vormgegeven grafzerken geplaatst. ‘Het heeft zo moeten zijn’ en ‘gelukkig was het geen directe familie’ zijn enkele van de pijnlijk herkenbare uitspraken.

RTV-spots

Drie dooddoeners zijn uitgewerkt voor radio en drie in tv-spots. De eerste video gaat over het bespreekbaar maken van de dood bij kinderen. Getoond wordt en snikkend kind met haar dode kat in een schoenendoos en haar ouders die eroverheen praten.

In de tweede video spreken collega’s een man die zijn partner heeft verloren troostend toe. Dat is althans hun bedoeling. 

De derde tv-spot laat zien hoe een oudere vrouw met haar dood nadenkt, maar haar dochter het gesprek daarover resoluut afkapt.

Dicht bij werkelijkheid

Diederick Hillenius, creative partner Selmore: ‘Aanvankelijk hadden we  drie dooddoeners geformuleerd, maar er blijken nog veel meer standaard zinnetjes die iedereen uitspreekt wanneer mensen overlijden. Als je daarmee wordt geconfronteerd in de spots, komt het eerst wat absurdistisch over.

‘Vervolgens denk je erover na. Doordat de uitvoering heel dicht bij de werkelijkheid blijft weet je even niet of je erom moet lachen of je er juist voor moet generen. Dergelijke emotie wordt niet vaak wordt geraakt in communicatie, dat maakt dit een interessante campagne.’

De campagne loopt op televisie, radio, online, in dagbladen, tijdschriften, buitenreclame en social media. Op website http://dedoodpraaterover.Sire.nl staat achtergrondinformatie en kunnen bezoekers eigen dooddoeners delen.

PR brengt verdieping

Bex*communicatie is verantwoordelijk voor de PR waarmee verdieping wordt geboden. Directeur Jhorna Erkens: ‘Het is een breed onderwerp met waarde voor iedereen. Heb je alles gezegd tegen iemand die gaat sterven? Heb je over de financiële kant gesproken? En hoe ga je om met mensen in rouw? Wij zijn in onderzoeken gedoken en pitchen verhalen in de media die op basis van de cijfers zijn te maken.’

Van der Helm: ‘Voor ons is PR in de afgelopen 10 jaar minstens zo belangrijk geworden als paid media. Met een goede pr-aftrap en exposure kun je heel veel in de hoofden van mensen bereiken. In spotjes kun je slechts stukjes van het verhaal kwijt. Met Bex*communicatie - en andere bureaus - hebben we gewerkt aan content die het hele spectrum rondom de dood beslaat.’

Credits

Yvette de Jager, communicatieadviseur bij Bex*communicatie is verantwoordelijk voor de PR van de campagne. Naast Selmore en Bex*communicatie werkte ook deze keer weer een groot aantal mensen en partijen belangeloos mee aan de campagne van Sire. Credits: Pink Rabbit (filmproductie), Artbox (beeldbewerking), 51North (website) en Public Audio (radio). Verder hebben meegewerkt: Stroom (media), Storyboard Amsterdam (Influencers, concept & strategie),  Monkeys and Bananas (social), Bruut Amsterdam (Online Video) en DirectResearch (onderzoek).
 
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie