Muzikale stemwijzer BNNVara is goed bedoeld, maar niet impactvol

CAMPAGNEPRAAT | Een toffe tool, mooi gemaakt en met de beste bedoelingen, maar zitten jongeren hierop te wachten? Ons panel twijfelt.

Adverteerder: BNN/Vara
Titel: Soundcheck je toekomst
Bureaus: GoSpooky, MassiveMusic en Robot Kittens
 

MK: Zo na de week van de prijs der prijzen, de Effies, gaan we weer aan de slag meneer Bol. Afgelopen week mooie cases voorbij zien komen die de lat voor ons allemaal weer lekker hoog leggen. Ik kon helaas niet bij de uitreiking zijn. Jij wel? Heb je met Abovo Maxlead nog wat gewonnen?

WAB: Jazeker. Wij wonnen met de Marktplaatscase. Vorig jaar met Sinterklaas was dat een voltreffer. Het inzicht was Effiewaardig: ouders duidelijk maken dat kinderen geen enkel probleem hebben met tweedehands speelgoed Vaak zijn dat soort campagnes de meest jaloersmakende. Een heel scherp inzicht met daarbij een ogenschijnlijk simpele aanpak. 

MK: Oh ja die vind ik ook echt fantastisch! De verwondering die daarin zit is ijzersterk! Kinderen die tweedehands speelgoed heel mooi vinden. Ouders die in de eerste instantie terughoudend zijn... Heel sterk, heel herkenbaar. Goed gedaan meneer Bol. Een Effie in prijzenkast is wel de kers op het jaar. Congrats! 

WAB: Voor de goede orde: alle credits voor deze Effie naar de betrokken teams en bureaus. Als laffe ceo heb ik er niet aan meegewerkt.

MK: Ach elk elftal heeft een Ronald Koeman nodig om uiteindelijk zelf te kunnen scoren. Dus hierbij mijn applaus ook voor jou hoor. Trouwens, over Sint gesproken: we hadden het hier eerder al over Bol met de briljant gecaste Eva als wannabe Sint. En tegelijk jullie Effie-klapper met Marktplaats van vorig jaar, gingen deze week ook Hema en Jumbo live met hun nieuwe Sint-commercials. Zo’n heerlijk, typisch Hollands feestje. Wat vond je ervan? 

WAB: Ik snap onze aandacht voor dit Hollandse feestje wel. Juist in tijden van (globale) onrust, is landen in ouderwetse gezelligheid, altijd heel fijn. Ook voor merken. Knap van Jumbo en Hema dat ze die tijdgeest aanvoelen en fraaie commercials maken die hier slim op inspelen en je een lekker knus en warm gevoel geven. 

MK: Eens, maar mijn favoriet blijft Bol (no pun intended). Maar, genoeg over Sint,  anders glijden we, alsof we zelf op gladde natte daken lopen, erg van ons huiswerk af, meneer Bol. Kortom: terug naar het eigenlijke praatje van deze week. Want in alle Sinterklaas-festiviteiten speelt er ook iets veel minder gezelligs: de Tweede Kamerverkiezingen. De redactie vraagt ons om ons licht te schijnen op BNN/Vara. Zij komen met eendigitale campagne genaamd:'Soundcheck je toekomst'. Een poging om jongeren te verleiden om politiek betrokken te raken. Eerlijk, ik begreep hem niet helemaal. Ben duidelijk niet de doelgroep. Wat jij?

WABVolgens mij zijn wij inderdaad niet de doelgroep. Vond het concept een beetje geforceerd hip doen. Je kiest eerst een beat of muziektype. Dan met leuzen en kreten sample je die over die muziek heen. En dat  moet dan de doelgroep prikkelen tot betrokkenheid? En hen dan zo trots maken op het muzikale resultaat, dat ze die actief delen op hun socials. Heb het gecheckt en kom het niet veel tegen.

MKDus jij vindt het niet erg zinnig zo?

WAB: Nee hoor. Nobel is het streven van de campagne van BNN/Vara zeker wel. Onze democratie is gebouwd op actieve en betrokken burgers. De meetlat daarvoor is onder andere het percentage mensen dat gaat stemmen. Dat circuleert bij Tweede Kamerverkiezingen rond de 75-80 procent. Het opkomstpercentage van 2021  was 78,7 procent. In 2017: 81,9 procent,  in 2012: 74,6 procent en in 2010: 75,3 procent). Opvallend is dat onder jongeren in 2021 bijna 80 procent ging stemmen. Meer dan gemiddeld, dus met het politieke engagement onder jongeren zit het wel goed. 

MK: Dat is hoger dan ik dacht. Als het niet zo hard regent als dit weekend gaat het woensdag vast goed en staan er rijen bij de stembussen. Is het dan zo dat wij door al die campagnes toch elke keer weer naar de stembus gaan denk je? Ik vind het wel een moeilijk medialandschap hoor. Ik reed dit weekend heen en weer van Den Haag naar Nijmegen. Al die saaie outdoorposters met een politicus en een generieke kreet. Ik word er niet erg warm van.

WABMisschien dan toch even een politiek soundtrackje maken mejuffrouw Krouwel? Dat is blijkbaar lekker van deze tijd. 

MK: Nou, zelf die soundtrack knutselen van BNN/Vara hielp me ook niet. Hele toffe tool, ik kan niet anders zeggen. Je kiest een goede beat, een lekkere stem, paar maatschappelijke issues die je bezighouden en klaar ben. Zo je eigen sountrack gemaakt, nice op een regenachtige middag. Echt wel leuk om te doen. Maar wat dan? Volgens de site moet ik hem opslaan en delen. Alleen geen idee wat de caption erbij moet zijn? Stem net als ik partij XYZ die zich hier hard voor maakt? Geen idee. Maar goed, ik ben de doelgroep niet. Zouden jongeren dit dan wel doen? Als ik op TikTok kijk, zie ik de posts van BNN/Vara zelf. Maar ik zie hier verder weinig mee gebeuren. 

WABExact. Je kan iets geinigs en interactiefs verzinnen, maar dat maakt het nog niet viraal-waardig. Vrees een gevalletje: goed bedoeld, maar niet impactvol. Wat mij ook opviel is dat BNN/Vara behoorlijk gekleurde kreten gebruikte. Passend bij hun linkse oriëntatie. Dat voelt niet echt neutraal en objectief.

MKNu we het er toch over hebben. Ben wel benieuwd waar dan die politieke voorkeuren van de jongeren liggen?

WABIk las een stuk van EenVandaag met inzichten over het stemgedrag van jongeren. Mensen onder de 35 jaar stemmen ook relatief vaak op D66 en de Partij voor de Dieren. Maar het zijn vooral Forum voor Democratie en Denk die opvallen onder de jongste stemmers. De partijen krijgen in deze peiling bijna al hun zetels van stemmers onder de 50 jaar; bij beide partijen is het grootste deel zelfs jonger dan 35. 

MKKortom: jongeren zijn lekker stellig. Kiezen minder voor het compromis. Kiezen minder voor bestuurspartijen. Dat is wel logisch eigenlijk. Jongeren zitten namelijk nog vol principes en idealen en willen op partijen stemmen die dat ook hebben. 

WAB: En die idealen gieten ze dan in een eigen soundtrack. Maar in alle eerlijkheid denk ik dat BNN/Vara hun centjes beter in de zak had kunnen houden. Alle credits aan en lof voor GoSpooky en Massive Music. Fraai is het zeker geworden. Hun campagne is gemaakt met de beste intenties, maar daar zitten jongeren volgens mij nauwelijks op te wachten. We gaan het zien na de 22e! 

Zij marketingbaas van NN Group, hij directeur van Abovo Maxlead. Beiden hebben een groot hart voor marketing en reclame. Iedere week betwijfelt, bekritiseert of bewierookt het duo Mariëlle Krouwel en Willem-Albert Bol een actuele campagne. Met vandaag de online campagne van BNN/Vara om jongeren hun stem te laten ontdekken.  

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie