Zelfs tijdens Cannes Lions – een week die draait om crème de la crème van advertising – ontkom je niet aan shitty advertising. De grote namen zijn op alle denkbare manieren aanwezig op de boulevard, maar helaas zie je ook in Cannes communicatie die aan je wordt opgedrongen. Communicatie waarin de relevantie ontbreekt. David Droga, oprichter van het welbekende Droga5, haalt dit onderwerp aan tijdens zijn openingstalk in het Palais. Hij stelt dat er binnenkort geen ruimte meer zal zijn voor irrelevante vormen van communicatie.
Whopper Neutrality
Deze stelling – waar ik trouwens volledig achter sta – werd ook later die dag bevestigd toen David Miami ons tijdens ‘The Rise of Hackvertising’ meenam door hun recente Burger King cases. David Miami heeft een ‘hacking’ benadering voor advertising, waar relevantie een belangrijk onderdeel is.
Hun activatie rondom net neutrality in de Verenigde Staten is daar een uitstekend voorbeeld van. Net neutrality stond onder druk in de VS. Burger King haakte in op dit hot topic en toonde moed door met de Whopper Neutrality de (negatieve) implicaties van mogelijke nieuwe ontwikkelingen (op een simpele manier) uit te leggen aan de Amerikaanse bevolking. De campagne werd door een senator aangehaald in de Amerikaanse senaat. Over impactvolle communicatie gesproken.
Akoin
Die drang om impact te maken, kwam ook duidelijk naar voren tijdens de talk van Akon. De wereldberoemde Senegalese muzikant kwam erachter dat er weinig tot geen elektriciteit was in zijn oma’s woonplaats in Senegal. Vanuit daar ontstond Akon Lightening Africa, waarmee hij inmiddels talloze afgelegen communities in 15 West-Afrikaanse landen voorziet van solar lighting.
Inmiddels is hij ook stappen aan het zetten met blockchain technology, waarmee hij entrepreneurship onder de jonge Afrikaanse bevolking wil stimuleren met zijn eigen cryptocurrency; de Akoin. Een manier voor Akon om als entertainment artiest op een relevante manier impact te maken op de wereld. Niet onbelangrijk: zijn personal brand lijkt als een effect hiervan nog eens populairder te worden dan tijdens zijn ‘Lonely’-hit.
Ik hoop dat Droga gelijk krijgt en dat merken vanaf nu altijd gedwongen worden om na te denken over hoe zij – met het oog op relevantie – de wereld een stukje beter kunnen maken. Ik zal er in ieder geval altijd voor pleiten, al helemaal na deze eerste dag in Cannes.
Baba Toure (29) is RA*W bestuurslid en co-founder van Hammerfest. RA*W is met de RA*W Cannes Summer Course in Cannes met 31 talenten van Nederlandse bureaus.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!