Premium

Opgelet: Cannes Lions 2018 verandert ingrijpend

Veel categorieën verdwijnen, goededoelen- en merkcampagnes worden apart beoordeeld en het festival duurt korter.

Na alle kritiek van bureaus en adverteerders (o.a. Publicis Groupe, WPP), was duidelijk dat er iets moest veranderen aan het Cannes Lions Festival of Creativity. Organisator Ascential geeft in 2018 gehoor aan een hele reeks eisen voor verandering.

Publicis is tevreden
Meteen daarna maakt Publicis Groupe bekend dat zij ‘ernaar uitkijken om weer mee te doen in 2019’. In een persverklaring staat dat Publicis de afgelopen 6 maanden nauw samenwerkte met Ascential.

Simon Cook van Ascential laat weten: 'We hebben met alle holdings en bureaunetwerken gesproken. In dat opzicht was dit een collectieve inspanning. De veranderingen in 2018 zijn spannender en ingrijpender dan die van afgelopen jaren. Volgens ons is dit de juiste stap voor het festival en alle betrokken partijen.'

De grootste veranderingen:

  • Cannes Lions Festival of Creativity duurt dit jaar niet acht, maar vijf dagen: maandag 18 tot en met vrijdag 22 juni.
  • De kosten van een volledige festivalpas worden 900 euro goedkoper. Een aanzienlijke prijsverlaging, maar het festival duurt dan ook drie dagen korter.
  • Er komen negen ‘contenttracks’ (zie hieronder) voor de programmering van het festival en de awards. Iedere Lions valt straks onder een van de ‘tracks’.

  • De categorieën Cyber, Integrated en Promo & Activation verdwijnen.
  • Werk voor ngo’s of goede doelen wordt gescheiden van commercieel werk. De eerste stap in dit proces is dat campagnes voor ngo’s of goededoelen apart gepresenteerd worden aan de jury.
  • Er komen vijf nieuwe Lions:
    • Creative eCommerce Lion, een prijs voor creativiteit binnen e-commerce, betaaloplossingen en innovatie.
    • Social & Influencer Lion, een prijs die voortkomt uit de Cyber Lion. De award draait om creatief sociaal denken en strategische marketingoplossingen met influencers.

    • The Industry Craft Lion, een prijs voor creatieve kunstzinnigheid, talent en vaardigheden.

    • Sustainable Development Goals Lion, een Leeuw voor creatieve oplossingen voor (een van de) 17 Sustainable Development Goals (duurzaamheidsdoelstellingen) van de Verenigde Naties.

    • Brand Experience & Activation Lion, een prijs voor experience design, activatie en customer-engagement.

  • 120 subcategorieën worden geschrapt.

  • Je mag je werk in maximaal 6 categorieën insturen. Voorheen mocht je het insturen voor zoveel verschillende Lions als je wilde.

  • Het puntensysteem verandert, waardoor een award nog veel belangrijker wordt dan een shortlist.

  • Lions Entertainment en Lions Innovation worden meer onderdeel van het hoofdfestival.

  • Het festival werkt samen met de stad Cannes. Ze bevriezen de prijzen van hotelkamers voor 2018 en bieden menu’s van 20 of 30 euro aan in meer dan 50 restaurants.

  • Cannes Lions geeft 650 gratis toegangskaarten aan jongeren. Dit is onderdeel van het nieuwe Young Lions initiatief.

Bekijk de live-presentatie op Facebook:

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie