Greenpeace richt pijlen op reclamebureaus die fossiele campagnes maken

Milieuorganisatie doet aan naming and shaming. Dinsdag staat het op de stoep bij bureau dat campagne maakte die Vieze Verkiezing wint

Greenpeace verstoort de uitreiking van de Effies 2021 voor een protest tegen fossiele reclame.
Foto: Greenpeace

Greenpeace richt zijn pijlen in de strijd tegen ‘fossiele reclames’ nadrukkelijker op reclamebureaus. In een open brief die de milieuorganisatie vandaag via Adformatie.nl naar buiten brengt roept ze de bureaus op om afscheid te nemen van hun klanten die gebruik van fossiele brandstoffen stimuleren, zoals automerken of aanbieders van goedkope vliegreizen.

Greenpeace gaat daarbij over op naming and shaming; bij de uitverkiezing van zijn alternatieve reclameprijs, de Vieze Verkiezing, vermeldt het duidelijk welke reclamebureaus er achter ‘de meest brutale fossiele reclame’ zitten. Komende dinsdag staat het bij het 'winnende bureau'op de stoep om de prijs uit te reiken.

Kandidaat zijn Spark44 voor Land Rovers James Bond Defender, Golazo sports-marketing-agency met de KLM urban-trail, DDB Unlimited met Vattenfalls ‘fossielvrije generatie’, Oliver met Ryanairs inenten en gaan, WPP/ Edelman voor Shell/Staatsbosbeheers ‘samen planten we bomen’.  

Effies verstoord

Greenpeace protesteerde eerder tegen adverteren van de fossiele industrie met een guerrilla-actie tijdens de uitreiking van De Effies. Het nam het podium in beslag om het standpunt over fossiele reclames over het voetlicht te brengen. .

Directeur van de BVA, Henriette van Swinderen, was toen niet te spreken over de actie van Greenpeace, die zij als ‘totaal misplaatst’ kwalificeerde. De BVA is tegen restricties van reclame voor de fossiele industrie en beroept zich daarbij op de ‘freedom of commercial speech’

In Adformatie Connects zei Van Swinderen eerder: ‘Die zorgt ervoor dat consumenten keuze kunnen maken en dat merken hun voordelen kunnen laten zien. Dat stimuleert concurrentie en innovatie, en draagt bij aan de gedragsverandering die we allemaal willen. Merken zijn een deel van de oplossing en niet van het probleem.’

Visie uit vorige eeuw

Andy Palmen (directeur Greenpeace Nederland) vindt de reactie achterhaald. De BVA lijkt volgens hem ‘de boot volledig te missen en met haar visie in de 20e eeuw achter te blijven’.

Palmen: ‘Het recht op vrijheid van meningsuiting, laat staan bij commerciële uitingen, is niet absoluut. Zo zijn tabaksreclames afgeschaft omdat het de publieke gezondheid schaadt- en onderzoek heeft uitgewezen dat fossiele uitstoot een grotere bedreiging voor de volksgezondheid vormt dan roken.’ 

Ook het argument dat innovatie van groene producten door bedrijven als Shell wordt vertraagd door een reclameverbod voor dit soort bedrijven veegt de Greenpeace-directeur van tafel.

‘Met reclame verkopen fossiele reuzen niet alleen producten, maar ook zichzelf’, stelt Palmen. ‘Reclames van groenere producten leiden immers tot meer verkoop bij het bedrijf, ook van hun fossiele producten. En zo wordt echte klimaatactie tegengehouden.’

Lees hier de open brief

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Kasseyy Sk
Naast dat dit door de gebruiker als minder storend wordt ervaren, heeft dit voor de adverteerder het voordeel dat dit resulteert in een hogere https://testmyspeed.onl/ viewability.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie