Premium

Eurojackpot kiest nieuw bureau én nieuwe Zoveelmoneyman

De campagnes waren qua invulling te materialistisch, vindt Eurojackpot. Dept maakt daarom plaats voor TBWA\Neboko. 

Maak kennis met de nieuwe Zoveelmoneyman

Eurojackpot, een kansspel van de Nederlandse Loterij, stapt na ruim drie jaar over van Dept naar TBWA\Neboko. Daarmee is het bureau het nieuwe lead agency van het kansspelmerk. Een pitch ging aan deze keuze vooraf. Het is niet bekend welke bureaus naast TBWA aan de pitch meededen.  

Desgevraagd laat een woordvoerder van Dept weten dat Eurojackpot 'een nieuwe richting van de campagnes' ambieerde en daarom de pitch uitschreef. De Staatsloterij zelf is samen met kansspel Toto al langer een van de grote klanten van TBWA\Neboko. 

Geen suffe man

De 'Zoveelmoneyman', ofwel een 'expert in het uitgeven van geld', werd in 2020 door Eurojackpot en Dept geïntroduceerd. In de nieuwe campagne van de hand van TBWA maken we kennis met een nieuwe Zoveelmoneyman. De witte, wat sullige man -zoals je die vaker ziet in Nederlandse commercials- heeft plaatsgemaakt voor een duidelijk vlottere variant van het reclamepersonage.

'De nieuwe Zoveelmoneyman zet de tijd stil en attendeert een voorbijganger erop dat hij bijna een Eurojackpot van 120 miljoen euro voorbijloopt; een kans op 'zoveel money' waarmee al zijn dromen werkelijkheid zouden kunnen worden. Zoals een episch vriendenweekend. Niet zomaar een weekendje weg, maar een onvergetelijke trip naar de ruimte', aldus Eurojackpot in een verklaring over de nieuwe campagne.

Met de commercial wil het kansspelmerk laten zien dat je 'zoveel meer met zoveel money' kunt doen en dat rijkdom niet alleen in materiële zaken zit, maar ook in ervaringen die je met anderen deelt - een uitgangspunt dat overigens veel gelijkenis heeft met de veelbekroonde oudjaarscommercial 'Wacht niet tot geluk je overkomt' van de Staatsloterij en TBWA. 

Te materialistisch

Saskia Baartman, business director Eurojackpot: 'We hebben de afgelopen jaren geleerd dat de gekozen invulling van de campagnes soms als te materialistisch werd ervaren. Met deze nieuwe campagnelijn willen we daarom het dromen over unieke ervaringen meer in de spotlights zetten.'

Rik Ledder, ceo TBWA\Neboko: 'We wilden het merk eigentijdser en sympathieker maken. Vanaf nu zien we het nieuwe gezicht in commercials die gaan over de dromen van anderen.'

Duurzaam gedrag

De campagne komt uit in een tijd waarin veel discussie is over bureaus die hun verantwoordelijkheid zouden moeten nemen om te werken voor merken die louter bijdragen aan een betere wereld. Rik Ledder betoogde in een recente column op deze site zich met TBWA in te willen zetten als 'aanjager voor duurzame keuzes en gedrag'. Adformatie is in afwachting van het antwoord op de vraag in hoeverre het reclame maken voor gokbedrijven hieraan bijdraagt. 

Bekijk hier de laatste campagne van Eurojackpot en Dept uit 2022. De nieuwe campagne wordt uitgerold op televisie, online, outdoor en retail.

Credits:
Klant: Eurojackpot – Nederlandse Loterij 
Bureau: TBWA\Neboko  
Productie: Hazazah 
Post productie: Ambassadors 
Muziek: Amp Amsterdam 
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie