Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Blindfluencer’ Tjarda Struik en ‘BB’er’ Vincent Bijlo in campagne over blind zijn

In een nieuwe online campagne vraagt het tweetal aandacht voor de problemen waar mensen met een visuele beperking mee kampen.
Visuele beperking
Visuele beperking
© Shutterstock
Visuele beperking
Visuele beperking
© Shutterstock

Cabaretier en ‘Bekende Blinde’ (BB’er) Vincent Bijlo en ‘blindfluencer’ en toekomstig burgemeester Tjarda Struik (ernstig slechtziend) vragen in een in een nieuwe online campagne aandacht voor de problemen waar mensen met een visuele beperking mee kampen. De campagne is een initiatief van het Bartiméus Fonds, dat zich inzet voor een inclusieve samenleving voor mensen met een visuele beperking. In een aantal campagnevideo’s spreken Vincent en Tjarda over hun persoonlijke, pijnlijke ervaringen. Vrijdag 18 augustus wordt de eerste video opgenomen in een stadsbus in Zeist.

related partner content for mobile comes here

Bijlo en Struik willen Nederland met hun medewerking aan de online campagne beter bewust maken van onveilige en afhankelijke situaties waarin mensen met een visuele beperking terecht komen. Daarnaast willen ze uitleggen hoe we onze samenleving direct veiliger en toegankelijker kunnen maken voor mensen die slechtziend of blind zijn. Dat doen ze onder meer door praktische tips te delen.

Reconstructie van nare buservaring

In de eerste video vertelt Vincent in een reconstructie wat hem ooit is overkomen. Als: als hij staat te wachten bij een bushalte tillen medereizigers hem een bus in, zonder te vragen of hij deze bus moet hebben en of hij wel hulp nodig heeft. In de bus schieten andere passagiers direct te hulp en geven hem ‘door’ langs het gangpad. Achter in de bus aangekomen, denken enkele medepassagiers dat hij de bus uit moet. Pardoes wordt hij bij de achteruitgang op straat gezet. Achter hem slaan de deuren dicht en vertrekt de bus… Het is volgens het Bartiméus Fonds maar één voorbeeld van de ongemakkelijke, onveilige en afhankelijke situaties waarin mensen met een visuele beperking terecht komen.

Toegankelijk

De campagne wordt gelanceerd in de Week van de toegankelijkheid, van 2 t/m 7 oktober.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in