Campagnepraat over L'or Espresso: nog lekkerder met een rauw randje

Joris Bijdendijk weet te triggeren, maar het voelt ietwat geforceerd, aldus Bol & Krouwel.

Weet chefkok Joris Bijdendijk onze balkoncriticasten te verleiden L'or Espresso te drinken?

L’or koffieproeven met chef-kok Joris Bijdendijk
Adverteerder: L’or Espresso
Bureau: Havas Media


WAB: Poeh, poeh. L’or Espresso wil ons overtuigen hoe chique ze zijn. Hoe bereik je dat? Ik zie de brainstorm al voor me: ‘We moeten wel een high-end koffiemerk zijn, hoor!’ ‘Ja, we hebben iets meer classy associaties nodig.’ ‘Hmm, we zouden met koffie iets kunnen doen à la wijn proeven?’ ‘Top, we gaan samenwerken met een sterren-chef!’. Nou, dus nu zitten wij naar deze ietwat geforceerde videocampagne te kijken. Chefkok Joris Bijdendijk wordt van stal gehaald om ons te laten snappen hoe bijzonder L’or Espresso-koffie wel niet is. En mejuffrouw Krouwel, ben jij nu als consument overgehaald om L’or te gaan kopen?

MK: Nou, meneer Bol, na het bekijken van de video kon ik wel vaststellen wat de doelgroepomschrijving in die briefing was: de culinaire liefhebber, de connaisseur, de fijnproever. Kortom, ik ben het duidelijk niet, dacht ik eerst. Deze Joris neemt  koffie en zichzelf wat mij betreft iets te serieus. Maar goed ik ben het ‘veel melk, veel schuim en weinig koffie’-type. Ofwel de latte macchiato-drinker. Dan doet het cupje er niet zoveel toe. 

WAB: Aha. Jij moet dus opgevoed worden qua koffiedrinken?

MK: Ik vrees van wel en dat lukt L’or ook nog. Want door Joris ben ik nu dus wel getriggerd. Mijn shoppinghart slaat op hol: ik wil ook zo’n ubercoole koffiemachine, losse bonen en een stampertje. Om vervolgens hele decadente dingen over mijn koffieplekje in het kwadrantenschema te gaan zeggen. Zodat ook ik van mijn dagelijkse latte macchiato een ware beleving kan maken.

WAB: De kracht van reclame: je bent geraakt. De charmante glimlach van Joris heeft je bedwelmd.

MK: Ik kan niet ontkennen dat Joris een ‘sight for sore eyes’ is, zoals de Engelsen zo mooi zeggen. Maar de vraag is natuurlijk: wat heeft hij met me gedaan? Wetende dat Joris mij eigenlijk iets té was, ik niet zoveel met koffie heb én mezelf zeker geen koffie als ware het wijn zie proeven? 

WAB: Oké, misschien was ik wat te crue. Ik snap de intentie van L’or samen met bureau Havas echt wel. De ambitie is om hun koffie van een platte handeling naar een hoger plan te trekken tot een sublieme ervaring. Zelf zou ik vooral de executie iets minder hijgerig maken. Ik haak af op lyrische termen als ‘zintuigprikkelend’ en ‘een palet van smaken, aroma’s en bijpassende gerechten’. Joris kookt in zijn restaurant Rijks juist vrij nuchter en Hollands. Dan voelt deze campagne mij iets te geacteerd. 

MK: Kijk! Zoals gewoonlijk leg je de vinger op de zere plek. De video werkt op rationeel niveau, want er zitten triggers in die mijn brein blijkbaar fijn vindt: ik ben toevallig al een tijdje aan het rondkijken voor zo’n apparaat. Maar het hijgerige, zoals jij dat noemt, schrok mij als nuchtere Hollandse alweer af. Mijn lijf schreeuwt: ‘Doe jij nou maar gewoon dan doe je al gek genoeg. Blijf lekker bij je George Clooney-cupjes, de knappe man in koffieland heb je al te pakken.’ Het bewijst maar weer dat je een BN-er in zijn natuurlijk habitat niet teveel moet scripten, maar hem je product moet laten aanprijzen op een manier die bij hem past. Authenticiteit is essentieel in dit type content. Misschien wil L’or mij als culinaire Neanderthaler ook wel helemaal niet als klant. En dan is hun Jort Kelder-achtige highbrow-aanpak daarin goed geslaagd.

WAB: Iedereen wil jou als klant, mejuffrouw Krouwel! Laten we het hierop houden: celebrity endorsement is zo oud als weg naar Rome, maar kan nog steeds heel effectief zijn. Deze samenwerking tussen L’or en chefkok Joris is dus best slim. Het koppelt je merk aan culinaire associaties. Daar zitten ze echt wel op een goed spoor. Maar: neem je doelgroep dan wel serieus. Geef het een rauw randje mee. Content wordt namelijk zoveel fijner als wat gezegd wordt, ook echt wordt geloofd. Dit voelt als te gescript. 

MK: En nu heb ik ineens zin om weer eens met jou naar dat dijk van een format -uit de ietwat oude doos- Life & Cooking van de branded content-meesters Carlo & Irene te gaan kijken. Breng jij de popcorn met koffiesmaak mee?

Bekijk de campagne hieronder

Campagnepraat

Mariëlle Krouwel en Willem-Albert Bol challengen elkaar in een nieuwe pennenstrijd op Adformatie. Zij marketingbaas van NN Group, hij eindbaas van Abovo Maxlead. Beiden een groot hart voor marketing en reclame, verslaafd aan J.Lo-gifjes op Twitter en niet in de laatste plaats een prikkelende mening over nieuwe campagnes die het vak wekelijks over zich uitgestort krijgt. Iedere week betwijfelt, bekritiseert en bewierookt dit illustere duo een actuele campagne. Met vandaag de nieuwe 'L'or Espresso'-campagne van de hand van Havas Media.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie