Albert Heijn lanceert AH Terra, een nieuw huismerk voor zo’n 200 plantaardige producten. Hier zitten 58 geheel nieuwe artikelen tussen. De eigen-merk-artikelen die al beschikbaar waren, krijgen het nieuwe, opvallende, groene AHTerra-jasje.
Eiwittransitie
In 2025 wil Albert Heijn dat 50 procent van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong zijn en in 2030, 60 procent. Nu is dat percentage 44 procent.
AH Terra moet die missie ondersteunen. Met de plantaardige alternatieven wil Albert Heijn plantaardig eten makkelijker, lekker en betaalbaar maken voor iedereen.
Vanaf deze week zijn de eerste AH Terra-producten in het assortiment beschikbaar. Onder de AH Terra-paraplu komt de supermarkt met plantaardige zuivel voor in de koffie, broodbeleg zoals hummus, groentespreads, plantaardige kaas en vleeswaren, alle plantaardige vleesvervangers, en ook producten zoals plantaardige mayonaise, margarine, borrelhappen en plantaardige garnalen.
Joyce Bierman, verantwoordelijk voor de AH-merkcommunicatie en de Allerhande licht de introductie van AH Terra verder toe.
'Gedragsverandering heeft tijd nodig. Vijf jaar geleden zaten we op 38 procent. Nu is 44 procent van onze verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong. Ik denk dus dat die 60 procent in 2030 een realistische ambitie is. We gaan er als marktleider natuurlijk alles aan doen om onze klanten te inspireren te kiezen voor plantaardig. Dus voor vleesvervangers, maar ook door vaker te kiezen voor onbewerkte plantaardige producten als peulvruchten, erwten, bonen en groente en fruit. Met deze nieuwe lijn richten we ons op de flexitariër. Mensen die ervoor openstaan vaker iets plantaardigs te kiezen bij ontbijt, lunch of avondeten. En die keuze wordt als het aan ons ligt steeds makkelijker. Eind dit jaar zal de Terra-lijn zoals gemeld, bestaan uit 200 producten, het assortiment zal de komende jaren behoorlijk worden uitgebreid.'
'Wat we niet willen is mensen voorschrijven of dwingen iets te doen of niet te doen. Er zijn nog veel mensen die vlees eten en zuivel drinken en in die behoefte moeten wij ook voorzien. Wat wij liever doen is mensen wijzen op de alternatieven en om die alternatieven lekker en betaalbaar te maken. AH Premium-klanten krijgen 10 procent korting op het gehele AH Terra-assortiment en ruim 25 procent van het assortiment is een Prijsfavoriet. Plantaardig eten en drinken moet ook bereikbaar zijn voor mensen met een kleiner budget.'
'In de Allerhande bijvoorbeeld, bieden we al geruime tijd veel plantaardige inspiratie en ook bij de vleesrecepten vind je altijd een vegetarische variatie. Daarnaast vind je in de Albert Heijn-app en online verschillende vega(n) variaties op veel populaire recepten en bieden we in onze gratis Mijn leefstijlcoach-app, handvatten om gezonder (en vaak ook plantaardiger) te leven. Ook zijn we partner van de Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel, een landelijk initiatief om een meer plantaardig eetpatroon te promoten.'
'En last but nog least doen we dat dus door de introductie van AH Terra. Vanaf 2 oktober gaat onze landelijke campagne van start - 'Probeer het voor de plantaardigheid een keer' - waardoor je niet meer om AH Terra heen kunt.'
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!