Overslaan en naar de inhoud gaan

50-jarig Scapino strikt Marco Schuitmaker en Ireen Wüst voor feelgood-campagne

De schoenenketen gaat samen met de twee BN'ers terug in de tijd. Persuade ontwikkelde de campagne.
scapino
Marco Schuitmaker laat z'n Scapino-schoenen poetsen.
scapino
Marco Schuitmaker laat z'n Scapino-schoenen poetsen.

Scapino viert dit jaar zijn vijftigjarig jubileum en dat is volgens de schoenenwinkelketen reden voor een nieuwe campagne. De hoofdrol in de campagne is weggelegd voor volkszanger Marco Schuitmaker en ex-schaatser Ireen Wüst. 

related partner content for mobile comes here

Het bedrijf wil laten zien hoe 'grote dromen beginnen met een eerste stap'. De campagne wordt breed uitgerold: op televisie, social media, online video, in folders en op de winkelvoer. De campagne is in het hele jaar 2024 te zien, belooft Persuade, het vaste reclamebureau van Scapino.

De tv-spot is geregisseerd door Johan Kramer van productiebureau Holy Fools. Abovo Media ontwikkelde de mediastrategie. 

In de krant

De aanleiding voor de campagne met Schuitmaker en Wüst is een krantenartikel dat op het hoofdkantoor van Scapino hangt, zegt ceo Adem Doymaz. 'Daarin vertelt Ireen Wüst dat ze er al jong van droomde om succesvol schaatser te worden en dat haar eerste paar Nooren van Scapino waren. Het is toch fantastisch dat zij jaren later is uitgegroeid tot een van de meest succesvolle Olympiërs van het land?'

Ook Schuitmaker (bekend van de hit 'Engelbewaarder') is een 'inspirerend voorbeeld', vervolgt Doymaz. 'Al op zevenjarige leeftijd deed hij mee aan een talentenjacht. Hij overwon zijn verlegenheid en is jaren later uitgegroeid tot de meest gestreamde artiest van Nederland.'

Michiel Rijshouwer, creatief directeur Persuade: 'Het was ons uitgangspunt om zo dicht mogelijk bij het echte levensverhaal van Wüst en Schuitmaker te blijven. Zo willen we niet alleen de prestaties van deze twee sterren eren, maar ook een voorbeeld geven aan de jeugd.'

Neem die stap

De campagne volgt op de licht absurdistische campagne met model Mark Bryan uit 2022. Hoewel deze destijds goed werd ontvangen, roept het de vraag op in hoeverre de nieuwe feelgood-campagne nu bijdraagt aan de consistentie van het merk Scapino? Rijshouwer: 'Beide campagnes vallen binnen het thema 'Neem die stap'. Het gaat over stappen maken in je leven, en schoenen spelen daarin een belangrijke rol. Schuitmaker en Wüst zijn opgegroeid met de schoenen van Scapino, de campagne met Bryan draait om hakken met grote maten; ze gaan beiden over stappen maken. Gelijke mogelijkheden voor iedereen, dat is wat Scapino belooft. En 'neem die stap' is een aanmoediging om ervoor te gaan.'

Met Schuitmaker is 'een brede overeenkomst voor dit jaar' afgesloten, de samenwerking met Wüst is eenmalig, zegt Rijshouwer tot slot.

Scapino, met zo'n 175 winkels in Nederland, is onderdeel van moederbedrijf Ziengs Retail. Reclamebureau Persuade uit Den Bosch werkt naast Scapino voor opdrachtgevers als Zeeman, Monuta en Welkoop.

Credits:
Bureau: Persuade
Productie film: Holy Fools
Regisseur: Johan Kramer
Sound design: Marcel Walvisch
Muziek: Tobias Borkert & Marcel Walvisch
Editor: Annelien van Wijnbergen
Post-productie: De Grot
Opdrachtgever: Adem Doymaz, Iris Sinnema, Rianne Vogelzang

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in