Mediabureaus ontstemd over Google's duurdere advertentieveilingen

Google spreekt van een prijsverhoging tot vijf procent, adverteerders claimen tientallen tot honderd procent meer te betalen.

Afbeelding: Shutterstock

Google heeft de prijzen van online advertenties via zijn eigen veilingsysteem stilletjes verhoogd. Volgens een Google-topman met maximaal vijf procent, naar eigen zeggen om financiële doelstellingen te behalen. Maar inkopers van adverteerders en mediabureaus spreken van veel hogere prijsstijgingen, soms van tientallen procenten tot meer dan honderd procent.

Prijsstijgingen zonder andere veranderingen

Dat melden verschillende inkopers van advertenties - met naam of anoniem - desgevraagd aan Adweek. Christine Yang bijvoorbeeld, vice president media van Iris. Het bureau werkt naar eigen zeggen onder meer voor Adidas, Bentley, Samsung, Pizza Hut en Suzuki. Yang draaide een merkcampagne voor een nicheproduct De gemiddelde cost per click (CPC) steeg in de afgelopen zes maanden van 11,74 dollar naar 25,85 dollar, zegt ze. Een stijging van 108 procent dus.

En Giovanni Sollazzo, ceo van het Italiaanse mediabureau Aidem, spreekt tegenover Adweek van prijsstijgingen die drie tot vijf keer zo hoog zijn als Google's geclaimde vijf procent. Zowel Yang als Sollazzo zegt ondanks de prijsstijgingen geen positieve verandering in de return on sales of het aantal impressies gemerkt te hebben.

Google: constante verbeteringen

Een woordvoerder van Google reageert tegenover de vaktitel dat adverteerders via de real-time-veiling nooit meer betalen voor een advertentie dan hun maximumbod. Google voert volgens de woordvoerder constant verbeteringen door om advertenties beter te maken voor adverteerders en gebruikers. Die verbeteringen zouden helpen om niet-relevante reclames te weren, de relevantie van reclames te vergroten, de waarde voor adverteerders te verhogen en meer.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie