Omnicom neemt The Interpublic Group of Companies (IPG) definitief over, zo bevestigen de twee Amerikaanse holdings. Zondag werden de plannen bekend, maar de officiële bevestiging kwam maandag.
De gecombineerde onderneming stoot daarmee WPP van de troon als grootste reclameholding ter wereld. Het nieuwe Omnicom zal meer dan honderdduizend medewerkers tellen. Het bedrijf gaat 'end-to-end diensten leveren op het gebied van media, marketing, CRM, data, digital, reclame, health, public relations en branding. Daarnaast komt er meer financiële capaciteit voor 'innovatie, interne investeringen en overnames'.
Het gecombineerde bureau-inkomen op basis van cijfers uit 2023 is 25,6 miljard dollar, aangepaste ebitda is 3,9 miljard dollar en de vrije kasstroom 3,3 miljard dollar, laat Omnicom weten.
'Complementaire diensten'
Volgens chairman en ceo John Wren creëert 'de strategische overname aanzienlijke waarde voor beide groepen aandeelhouders'. Hij spreekt van 'zeer complementaire data- en technologieplatforms' die klanten nog beter van dienst kunnen zijn. 'Door deze combinatie zijn we klaar om innovatie te versnellen en gebruik te maken van de aanzienlijke kansen die nieuwe technologieën creëren in dit tijdperk van exponentiële verandering.'
Philippe Krakowsky, ceo van Interpublic, spreekt van een 'geweldige strategische kans, omdat het onze investeringen in platformcapaciteiten en talent versterkt als onderdeel van een uitgebreider netwerk'. Ook hij benoemt dat de twee holdings complementair aan elkaar zijn. 'We delen ook een fundamenteel geloof in de kracht van ideeën, mogelijk gemaakt door technologie en data. Door ons bij Omnicom aan te sluiten, creëren we een uniek uitgebreid dienstenportfolio dat ons de krachtigste marketing- en verkooppartner maakt in een wereld die snel verandert.'
Wren blijft op zijn post
John Wren blijft chairman & ceo van Omnicom. Philippe Krakowsky en Daryl Simm worden co-president en coo van Omnicom. Drie huidige leden van de raad van bestuur van Interpublic, onder wie Krakowsky, komen in de rvb van Omnicom.
Bureaus Nederland
Wat de gevolgen zijn voor de bureaulabels is niet bekendgemaakt. In Nederland heeft Omnicom onder meer de reclamebureaus TBWa\Neboko en DDB Unlimited en Omnicom Media Group (OMD, PHD). Interpublic heeft IPG Mediabrands met Initiative, UM, Kinesso en Yune. Verder is reclamebureau FCB Amsterdam onderdeel van Interpublic.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!