Premium

Havas heeft nu een beursnotering in Amsterdam: dit zijn de plannen

Thijs Muller: ‘Het concern heeft heel duidelijk gekozen voor een sterk momentum.’

Havas is sinds maandag genoteerd aan de Amsterdamse beurs. De aankondiging van die stap kwam vorige maand. Na het succesvolle beursgang van Universal naar Amsterdam in 2021 besloot Vivendi dit ook te doen met de drie entiteiten Havas, Canal+ Groupe en Louis Hachette Group (Hachette). Dat gaat om drie verschillende listings. De hele groep is op 9,5 miljard euro gewaardeerd en de top verwacht er ongeveer 17 miljard van te maken. De belangrijkste reden voor de beursgang is waardevermeerdering door gonglomerate discount (situatie waarin de markt een gediversifieerde groep bedrijven en activa waardeert op minder dan de som van de delen), plus overnames in aandelen.

Financiële flexibiliteit

‘Het concern heeft heel duidelijk gekozen voor een sterk momentum’, zegt ceo Thijs Muller van Havas Media (Amsterdam) over de beursgang. 
Waarom werd met Havas voor Amsterdam gekozen? ‘De voornaamste reden voor Havas is de financiële flexibiliteit’, legt hij uit. ‘Ze zouden bij acquisities aandelen van Vivendi er tegenover moeten stellen. Dan heb je aandelen in het hele conglomeraat, terwijl je bij acquisities als los onderdeel aandelen krijgt die in verhouding staan tot de business die je inbrengt.’

Voting rights

Muller ziet dat Havas autonoom wil groeien en daar ook vertrouwen in heeft. Daarbij blijft bestuursvoorzitter Yannick Bolloré nog tot ongeveer 2035 aan. De mogelijkheid tot bescherming tegen een vijandige overname zou ook een belangrijke rol spelen. ‘In deze structuur heb je andere voting rights. Er kan nooit zomaar een overname gedaan worden door een meerderheidsbelang te nemen.’

Daarmee is bijvoorbeeld een overname zoals Omnicom deed van IPG niet mogelijk. Muller: ‘Maar die beweging biedt natuurlijk wel kansen. Het is een dynamische markt en maakt dit geld en ruimte vrij om goede moves te maken naar de toekomst van marketing. Denk aan data driven en AI.’

Beursgang of niet, maar het overnamepad is sowieso de weg om sterker en fit for purpose te zijn

Havas stipt naast de kansen zelf ook de risico’s aan, zoals mogelijke wettelijke beperkingen naar aanleiding van de AI Act, de AVG en cookiegebruik.

Het concern claimt verder personeelsbehoud en business as usual. ‘We merken in Nederland niet zoveel van een beursnotering. Bedrijven worden strak aangestuurd als ze beursgenoteerd zijn, maar dat was hiervoor ook al. Daar voelen we weinig verandering in. Havas was al erg bezig met groei en overnames. Ook intern zijn er initiatieven. Het voelt als een heel solide bedrijf. Toen ik hier negen jaar geleden kwam, stond er al een sterke organisatie. Inmiddels zijn er 71 ‘villages’ wereldwijd waar media, reclame en data samenkomen. In de prospectus wordt ook het operating system benadrukt dat ze hebben neergezet en verder ontwikkeld.’

Thijs Muller
Thijs Muller

‘Converged’-strategie

Havas benadrukt de verdere ontwikkeling van de ‘Converged’-strategie met nieuwe investeringen in data, technologie en AI. Daarmee moet de groep gepersonaliseerde campagnes ontwikkelen die real-time worden geleverd. ‘De ceo heeft gezegd 400 miljoen euro te investeren in AI, daarbij moet je ook denken aan overnames.’

Zouden overnames binnen de sector – een andere bureaugroep – ook tot de mogelijkheid behoren? Muller: ‘Havas is wel flink op het overnamepad geweest met meer dan dertig acquisities in drie jaar tijd. In 2024 waren het er zes. Beursgang of niet, maar het overnamepad is sowieso de weg om sterker en fit for purpose te zijn.’

Muller zegt dat Havas er in Nederland goed voorstaat. ‘We hebben alle disciplines in huis en we kunnen goed concurreren. In Nederland zijn wij ook de kleinste van de grote holdings, maar we kunnen pitchen en winnen ook pitches. We houden mooie grote klanten binnen. We leggen het niet af als het gaat om omvang. Je hoeft niet groot te zijn om succesvol te zijn.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie