NowLab Amsterdam is het label waarmee Isobar in vijftien landen actief is en dat sinds vorige week donderdag ook in Nederland voet aan grond heeft gezet. Het Amsterdam filiaal staat onder leiding van Isobar’s directeur voor ‘ strategische groei’ Sven Huberts, en Studio Kraftwerk’s creatief directeur Daniel Sytsma. NowLab legt zich toe op ‘het ontwikkelen van producten die de gebruikservaring voor klanten verbeteren’. Een voorbeeld daarvan is een digitale moodboard voor Karwei. Dat door Sytsma en Huberts tijdens de opening met een demo en promotiefilmpje is gepresenteerd.
(Tekst gaat verder onder de afbeelding.)
Abonnementsbasis
Het innovatielab werkt voor klanten uitsluitend op abonnementsbasis. Zij kunnen een abonnement nemen en het lab werkt met verschillende innovatieprints een tastbaar prototype uit. Dit is een bewuste keuze, verklaart Sytsma. ‘Met een abonnement willen we voorkomen dat een innovatie bij een eenmalig experiment blijft. Doordat wij meerdere sprints uitvoeren, hopen we dat innovaties in de organisatie verankeren.’
‘De opdrachten die wij aannemen komen veelal niet tot stand naar aanleiding van een case, maar een strategische intake’, vervolgt Sytsma. ‘We gaan op zoek naar focuspunten. Maar als die er niet zijn, dan beginnen we met een opportunity-workshop. Daar zoeken we naar concepten die het verschil kunnen maken. Dit leidt tot een basisidee dat we middels innovatiesprints gaan uitwerken tot een prototype.’
Denktank
Elke NowLab-vestiging heeft zijn eigen specialisme, zegt Huberts. ‘We hebben een denktank van zo’n duizend mensen. Doordat we kennis met elkaar delen, weten we sneller wat werkt.’ De meeste vestigingen focussen op techniek, maar Amsterdam richt zijn pijlen op design en creativiteit, vult Sytsma aan. Dat blijkt ook uit het eerste project dat NowLab heeft opgetuigd: een moodboard voor in de Karwei-winkels. Het moodboard verschijnt binnenkort in alle vestigingen van de bouwmarkt, waarmee consumenten ter plekke inspiratie kunnen opdoen.
Moodboard
Dit moodboard werkt als volgt. Op het scherm is een woonkamer te zien. Klanten kunnen in het systeem een verfkleur opzoeken, of met een kleurstaal uit de winkel – die is voorzien met een code – de kleur scannen. Dit geldt niet alleen voor verfkleuren; ook kunnen zij bijvoorbeeld gordijnen, behang en laminaat testen. Zo kunnen klanten zien hoe het product in hun woonkamer staat. Daarnaast geeft het systeem persoonlijke stijlsuggesties op basis van iemands Pinterest- account.
Op deze manier wil Karwei de winkelervaring optimaliseren, licht Laurens Miedema, manager marketing & communicatie bij Karwei, toe. ‘Samen met Isobar Amsterdam hebben we een serie digitale services ontwikkeld die de Karwei-ervaring thuis, online en in de winkel met elkaar verbindt. Met de opportunity workshop en innovatiesprint hebben we het eerste project uitgewerkt, die we nu op de werkvloer gaan testen’, sluit Miedema af.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!