Premium

Hans Brinker kiest voor DDB Amsterdam, oud bureau KesselsKramer spreekt van pr-stunt

DDB heeft een nieuwe huisstijl en campagne voor het roemruchte hostel ontwikkeld.

Still uit nieuwe Hans Brinker-campagne

Hans Brinker gooit het creatieve roer om en kiest voor DDB Amsterdam als zijn nieuwe lead agency. Het Amsterdamse hostel is niet meer 'the worst hotel in the world', maar gaat nu door het leven als 'The infamous', dat gepaard gaat met een nieuwe social-campagne, website en huisstijl.

De 'worst hotel'-positionering waar het budgethotel al jaren om bekendstaat, is in 1996 bedacht en ontwikkeld door reclamebureau KesselsKramer. Het was tevens de eerste klant van oprichters Erik Kessels en Johan Kramer. De langlopende campagne, die in het teken stond van de weinig elegante reputatie van het hotel - denk aan raamloze kamers en hondendrollen voor de ingang - trok wereldwijd de aandacht en is bekroond met talloze prijzen, waaronder bij de Effie en Cannes Lions.

Brinker kijkt verder

Toch kiest Brinker nu voor een nieuw bureau: DDB Amsterdam, onderdeel van het wereldwijde Omnicom-netwerk. Marie-Louise Henny, mede-eigenaar en directeur van Brinker, licht de keuze voor DDB toe. 'Er is inmiddels veel bij ons veranderd, waardoor de behoefte ontstond om qua bureau verder te kijken. Er was niet alleen de wens voor een nieuwe campagne, maar ook een rebranding van het merk. Er is nu een nieuw logo dat past bij de stad Amsterdam, de website heeft een upgrade gekregen en het hotel heeft een nieuw design, dat tot uiting komt in zeepdispensers, deurhangers, fietsen en merchandise. Ook zijn we bezig met een nieuw restaurant dat op 1 oktober opengaat, uiteraard in Hans Brinker-stijl: gewaagd.'

Niels Bredemeijer, creative director DDB Amsterdam: 'Hans Brinker is de droom van ieder bureau om voor te werken. Ze zijn klein, maar groots in hun bekendheid; lokaal gedreven met een internationaal karakter. Het hotel heeft de ballen om het merk verder te brengen en de ambitie om het nog groter te maken. Met de toon die we van ze gewend zijn: gedurfd en scherp met humor. Want het is nog steeds Hans Brinker. De nieuwe positionering gaat over de legendarische, of beter gezegd roemruchte reputatie van het hostel. Een reputatie die is ontstaan door de bijzondere verhalen van de gasten van Hans Brinker, want dat zijn de verhalen waarmee het hostel zijn reputatie heeft verworven. Met deze nieuwe positionering verleggen we de focus van het gebruik van traditionele mediakanalen naar online storytelling.’

PR-stunt?

Matthijs de Jongh, sinds 1998 strateeg en partner bij KesselsKramer, reageert laconiek op het bureaunieuws. Volgens hem gaat het hier om een pr-stunt, ‘precies zoals je van Hans Brinker kunt verwachten’. Het is bovendien niet de eerste keer dat Brinker en KesselsKramer 'uit elkaar gaan'. In 2001 werd een tv-spot van het bureau voor Brinker geweigerd door MTV, omdat deze te aanstootgevend zou zijn. Toenmalig directeur Rob Penris was not amused en beëindigde de relatie met het bureau, die een jaar later weer werd hervat.

Dat nu wordt bericht over een bureauswitch, past geheel in de stijl van Hans Brinker, stelt De Jongh. 'Ik neem het niet al te serieus; in de wereld van Hans Brinker is niets onmogelijk. Wij werden vroeger betaald met het mogen geven van feestjes in de beruchte kelder van het hotel, dat zegt al genoeg.' KesselsKramer was niet door Hans Brinker op de hoogte gesteld over de keuze voor DDB, maar dat heeft De Jongh evenmin verrast. 'Brinker heeft wel vaker met andere bureaus samengewerkt, en is altijd bij ons teruggekomen. En ja, de nieuwe campagne is ongetwijfeld mooi, maar hoe serieuzer ze het laten lijken, hoe beter de grap.'

Bredemeijer zegt in een reactie op De Jongh: 'Dit is zeker geen pr-stunt of one off. We hebben meerdere campagnes op de plank liggen die binnenkort uitkomen, waarin we voortborduren op de reputatie van het hotel, uiteraard met respect voor het mooie werk van KesselsKramer.'

Bekijk hier het werk van KesselsKramer voor Hans Brinker door de jaren heen. Hieronder is de online commercial van DDB -met een duidelijke link naar eerdere uitingen van Brinker- te zien.

Credits:
Klant: Hans Brinker
Verantwoordelijk bij klant: Marie-Louise Henny (co-owner & director) en Pieter van der
Zeeuw (managing director)
Bureau(s): DDB Amsterdam, in samenwerking met 180 Amsterdam
Productie: Czar Amsterdam
Executive Producer: Karlijn Paardekoper
Producer: Jordy Jousma
DOP: Brian van Dijk
Edit: Pepijn Ahsmann
Grading & post: Crabsalat – Laurens Orij
Muziek & recording: MassiveMusic
Regie: Rumi Kaul
Media: Hans Brinker
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie