Rabobank heeft Dentsu Creative gekozen als zijn nieuwe marketingcommunicatiebureau. Dat heeft de bank zojuist bevestigd aan Adformatie.
Een pitch ging aan de keuze voor Dentsu Creative, dat vorig jaar werd bekroond tot SAN Bureau van het Jaar, vooraf. Dentsu zat samen met Joe Public en DDB Amsterdam in de laatste ronde van de pitch, die sinds november vorig jaar liep en werd begeleid door Peter van Leeuwen van Leone BV.
Het Amsterdamse bureau moet Rabobanks positionering versterken door 'merk, business en maatschappelijke betekenis' nadrukkelijker met elkaar te verbinden. Rabobank werkt sinds 2019 samen met DDB Amsterdam (voorheen 180 Amsterdam). Dit bureau ontwikkelde onder meer de langlopende en grootschalige ClubSupport-campagne voor de bank.
Dat het account naar Dentsu Creative zou gaan, hing al langer in de lucht. Adformatie ontving meerdere tips rond het nieuws, dat nu dus wordt bevestigd door Rabobank zelf.
Meerdere teams
Bij Rabobank trokken de teams van global branding en marketing retail samen op in de bureauselectie. Ook was de afdeling cöoperatieontwikkeling nauw betrokken, meldt de bank.
Chris Kersbergen, global head of brand, zegt dat Rabobank naar een manier zocht om 'binnen en buiten Nederland' te bouwen aan een 'sterk coöperatief merk'. 'We willen dat het merk de basis legt voor groei via commerciële en coöperatieve klantproposities en activatie van collega's, leden, sponsoring en partnerships.'
Binnen Dentsu Creative was Pim Beekman (managing director campaigns) samen met ceo Boris Nihom nauw betrokken bij de pitch. 'Met een creatief concept en nieuw campagneconstruct willen we Rabobank nog relevanter maken in de wereld van vandaag', aldus Beekman.
Het is niet duidelijk wanneer de eerste uitingen het levenslicht zien. Dat stellen we op een later moment vast, aldus Rabobank. De samenwerking met DDB Amsterdam, het 'oude' bureau van de bank, loopt door tot de aanvang van de eerstvolgende campagne.
Pitch in 2017
In vergelijking met 2017 pakt Rabobank de pitch een stuk bescheidener aan. In dat jaar kwam de bank met een 'open pitch' waar een 'breed scala aan creatieve partijen' aan mee mocht doen. De werkwijze kwam Rabobank toentertijd op flinke kritiek te staan, onder meer van branchevereniging VIA.
Rabobank is na ING de grootste bank van Nederland. ING werkt sinds 2022 met TBWA\Neboko als vast reclamebureau samen. ABN Amro, de derde bank van het land, koos vorig jaar voor Ace als zijn vaste bureau.