Martijn van Marle en Peter van Rij, de chief creative officers van Ogilvy Amsterdam, zeggen na ruim twee jaar hun baan op. Het duo verschilt van inzicht met de andere directieleden, onder wie ceo Edgar Molenaars. Dit betreft niet zozeer de koers van het bureau, maar spitst zich toe op de interne organisatie.
Leniger, maar hoe?
‘Ogilvy is een prachtig bureau, maar het is ook belangrijk dat alle neuzen in de board dezelfde kant op staan’, aldus Peter van Rij. ‘Als groot bureau moeten we leniger en goedkoper worden, daar is iedereen het wel mee eens. Maar we verschillen van mening hoe we dat precies moeten doen. Daarom hebben we onze conclusie getrokken.’
Clichézinnetje
Wat het verschil dan precies behelst, daar willen de partijen niet verder op ingaan. Edgar Molenaars: ‘Het is natuurlijk zo'n clichézinnetje ter verantwoording in persberichten, maar het is in dit geval ook daadwerkelijk zo. We hebben andere ideeën over de inrichting van het bureau, er zit geen bloed aan de muren. Ze hebben zelf besloten te stoppen, en dat moeten we accepteren.’
Volgende stap
Van Rij en Van Marle beraden zich nog op hun volgende stap. Van Rij: ‘Dat kan in een eigen bureau zijn of als freelancers; het kan alle kanten nog op.’ Het duo dat voor Ogilvy al 11 jaar samen bij TBWA Amsterdam werkte, blijft in ieder geval bij elkaar, aldus van Rij.
De twee waren de afgelopen twee jaar voor Ogilvy betrokken bij prijswinnend werk. In Cannes stond Ogilvy twaalf keer op de shortlist en pakte het bureau onder hun leiding drie bronzen leeuwen. Ook bij San, Esprix, Effies en ADCN was het bureau succesvol, onder meer voor Rabobank, Prorail, Pathé, CenterParcs en Ford.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!