Premium

Buutvrij staat op omvallen, zet zichzelf in de 'ophef-uitverkoop'

Het reclamebureau heeft geld nodig en doet een noodkreet, júist op Black Friday.

Reuben Alexander (l) en Maarten Boer, oprichters van Buutvrij.

Het Amsterdamse reclamebureau Buutvrij dreigt het einde van het jaar niet te halen. Er is wel wat werk en er komt ook werk aan, maar de reserves zijn er doorheen, zegt medeoprichter Reuben Alexander. In de hoop het hoofd boven water te kunnen houden, lanceert het bureau vandaag, op Black Friday, een guerrilla-marketingcampagne waarmee het zichzelf 'in de ophefuitverkoop' zet.

Alexander: 'Ja, het is crisis bij Buutvrij, we staan op omvallen. De recessie is ook bij ons keihard aangekomen. Opdrachten worden on hold gezet, een grote opdracht werd doorgeschoven naar volgend jaar én een van onze grootste klanten blijkt niet aan z'n betaalverplichtingen te kunnen voldoen. Daarmee is ons team van dertien mensen ineens topzwaar. We missen dermate veel omzet dat ons voortbestaan na twintig jaar gevaar loopt.'

Is dat alleen te wijten aan de recessie? Nee, ook 'principes kosten geld', zegt Alexander. Samen met medeoprichter Maarten Boer heeft hij de stellige overtuiging om hoofdzakelijk voor duurzame merken te willen werken, waarbij het niet louter draait om 'de portemonnee'. Alexander: 'Geld verdienen is nooit onze voornaamste prioriteit geweest, en daar vangen we nu de klappen van op. Er is simpelweg geld nodig om het voortbestaan te financieren: de salarissen, de huur, de lunch, de confetti, dat soort dingen.'

Knipoog

Met de lancering van de campagne op Black Friday haakt Buutvrij in op de gekte rond het koopjesevenement. Het betreft een campagne met een knipoog, waar Buutvrij om bekend staat, maar met een serieuze ondertoon. Alexander: 'We gebruiken Black Friday als vehikel om onze ophefuitverkoop een slinger te geven, want misschien is er wel geen dag 'minder Buutvrij' dan Black Friday. Wie ons een beetje kent, zal erom grinniken dat we juist vandaag een campagne lanceren, want we verzetten ons juist tegen overconsumptie en troep verkopen. Daarom een campagne waarbij reclame in de reclame gaat. Met schreeuwende kleuren en prachtige aanbiedingen.'

Met de uitverkoop biedt Buutvrij tot het eind van het jaar een 'simpel aanbod bestaande uit scherpe prijzen voor één dag razendsnel ronkend en vonkend creatief werk', zegt Alexander. 'Je koopt een oplossing voor een creatief probleem, in één dag. Dus ’s ochtends een briefingsgesprek, dan een hele dag buffelen met het team en ’s avonds met veel energie presenteren. Het is scherp, maar niet belachelijk laag geprijsd, want we vinden ons werk te waardevol om met uurtarieven te stunten. Liever helpen we opdrachtgevers met een afgebakende opdracht om in één dag voor een leuk bedrag iets tastbaars in handen te hebben. Daarna mag je er als opdrachtgever mee doen wat je wil; zelf uitvoeren of door een ander bureau laten doen. Overigens pakken wij het natuurlijk ook met liefde zelf op in het nieuwe jaar, als we er nog zijn dan.'

Noodkreet

Knipoog of niet, de missie mag duidelijk zijn: Buutvrij roept vakgenoten op onorthodoxe wijze op om hen uit de brand te helpen. Alexander: 'Inderdaad, het is een noodkreet. Met de nodige ophef zodat we onszelf niet op hoeven te heffen. De campagne is bedoeld om te overbruggen en hopelijk te overleven. Wat heb je de komende maand nodig? Een merkfundament? Een pay-off? Een campagne-idee? Een peptalk voor je personeel? Nou, hup dan. Want als je ooit met Buutvrij had willen werken, is dit misschien wel je laatste kans.´

Dan rest ons de vraag wat Alexanders hoogtepunt is in de afgelopen twintig jaar Buutvrij? Alexander: 'De campagne 'Crisis schmisis' uit 2013, waarmee we de laatste crisis 'oplosten' door veertig dagen zonder geld te werken. Of nee, toen de Miele Powerwash op Lowlands werd uitgeroepen tot beste merkactivitatie van Europa. Ik denk trouwens dat anderen de lancering van Omroep Zwart zullen noemen, waarbij de gebruikelijke concurrentie tussen bureaus even het raam uit ging. Maar uiteindelijk ben ik het meest trots op onze lijn, het kompas, samengevat in de vraag die we stellen bij elke briefing: 'Nou en?!' Oftewel, hoe is dit van waarde voor iemand anders dan je aandeelhouder?'

De campagnepagina is hier te zien.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie