Er is niet veel verschil tussen de beleving van de echte werkelijkheid en de virtuele werkelijkheid.
Binnenkort worden de nieuwe EFFIEs uitgereikt. De enige reclameprijs die er écht toe doet. De prijs die ik volgend jaar hoop te winnen. Uitgerekend die prijs heeft al enkele jaren geen boek meer en dat vind ik buitengewoon jammer.
(gepubliceerd in Adformatie december 2012: Forum artikel 'Slim kiezen begint met emotie') In deze onzekere tijden kunnen marketeers beter kiezen voor een emotionele connectie met mensen dan voor een rationele, betogen Bastiaan Weers en Rik Heijmen.
Een reclamebureau starten is op zich niet heel moeilijk. Daarmee doel ik op de handelingen die je moet verrichten om een bedrijf te starten. Veel mensen willen dat - op enig moment. Veel minder mensen doen het daadwerkelijk. Waarom?
Ik heb sterk het gevoel dat ‘Het merk Nederland’ uit de Postbank (‘15 miljoen mensen’) commercial uit 1996 langzaam maar zeker in een identiteitscrisis terecht is gekomen. Wat is er aan de hand?
Sir Richard Branson vraagt zich op zijn website af waarom niet meer business leaders online zijn. Dat zou je je ook kunnen afvragen bij de leiders uit de reclamewereld. Want een aantal gerespecteerde creatief directeuren van succesvolle reclamebureaus lijken onwillig om ‘digitaal’ onder de knie te krijgen. Waarom?
Hoe kan het toch dat de meeste pogingen van traditionele reclamebureaus om een eigen ‘digitale dna’ te verwerven mislukken? Heeft het met ego te maken of onverenigbare cultuurverschillen? Of leidt het onvermijdelijk tot een klassieke strijd van traditie vs vernieuwing, of jong vs oud? Ik denk dat ik het antwoord heb gevonden. Lees mee...
Iedereen die - net als ik - gebruik maakt van een ‘inside out’ merk benadering kent de theorie van de merk archetypen: The Hero and the Outlaw*. Een fijn model. Niet perfect, maar wel nuttig om een merkpersoonlijkheid scherp neer te zetten. Of om merken om me heen te begrijpen. Neem Apple. Ik heb het gevoel dat Apple Apple niet meer is. En dit model helpt me te begrijpen waarom ik dat gevoel heb.