Apple wordt vaak als ‘Rebel/Revolutionairy’ omschreven, maar ik denk dat het een schoolvoorbeeld is van de ‘Magician’: een merk dat dromen waarmaakt. Dat gehuld is in mysterie. Dat het onmogelijke realiseert.
De presentatie van de iPhone in 2007 is niets minder dan een voorstelling van een illusionist. Niemand wist precies wat er zou worden gepresenteerd. Net als een magiër nooit zijn trucs verklapt, zo kende Apple strikte geheimhouding. Met een stroom aan speculaties als gevolg. En zelfs tijdens de presentatie** werd de spanning verder opgevoerd: Niet één, niet twee, maar drie nieuwe producten zouden worden onthuld. Een widescreen iPod. Een revolutionaire telefoon én een apparaat dat mobiel internet voor altijd zou veranderen.
Op magische wijze gooide tovenaar Steve deze drie apparaten in een hoge hoed en haalde er één nieuw, voor onmogelijk gehouden apparaat uit: De iPhone. Legendarisch.
Hoe anders is het merk vijf jaar later. Foto’s van productiemodellen liggen weken voor de uitrol op straat. De iPad 3 had een scherper scherm, maar was ook nét ietsje dikker en had een minder lange batterijduur. De iPhone 5 is onbetwist de beste en snelste smartphone op de markt. Maar design is een evolutie. Het gebruiksgemak heeft het verloren van bedrijfspolitiek. Het verwondert niet meer. De betovering is verbroken. Apple was ‘Think different’, maar is nu ‘Best for everyone’. En daarmee is het merk tot een ‘Regular Guy’ verworden. Het merk dat je bevestigd. Dat zegt: “je bent goed zoals je bent”.
Een ondergewaardeerd merkarchetype. Al kan ik dat in het geval van Apple niet lang volhouden :)
Rik Heijmen is mede-oprichter van KOKORO Amsterdam.
*Lees ook deze Slideshare hierover. **Als je ‘m niet gezien hebt - ook al ben je geen Apple fanboy - bekijk hier het stukje moderne geschiedenis.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!