Wat is er gebeurd met.... je gezond verstand?

Een reclamebureau starten is op zich niet heel moeilijk. Daarmee doel ik op de handelingen die je moet verrichten om een bedrijf te starten. Veel mensen willen dat - op enig moment. Veel minder mensen doen het daadwerkelijk. Waarom?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

“Alle begin is moeilijk”
Je kunt ergens ‘als een berg tegenop zien’. Of ‘koudwatervrees krijgen’. ‘Beren op de weg’ zien. Gezegden zoals deze zijn er over de hele wereld. Het is de mens eigen om bij de start van iets nieuws een mentale worsteling door te maken. Ik hoor daar in ieder geval bij.

Er zijn veel argumenten aan te voeren om géén reclamebureau te beginnen, waarvan ‘De Crisis’ is de meest overtuigende is. Je hoort de verhalen van teruggeschroefde budgetten bij klanten, ontslagen en faillissementen van bureaus. Banken lachen ons meewarig toe als je wilt komen praten over een startkrediet. Collega’s en freelancers maken duidelijk dat er weinig vlees aan de botten zit.

Toch ontwaren velen een sprankje hoop in deze crisis. Een veel geciteerd verhaal rept over de betekenis van het Chinese karakter voor Crisis (危機). Het zou zowel “gevaar” als “kans” betekenen. Voor wie zich hieraan vastklampt: Dit verhaal is verzonnen. Volgens Chinezen betekent het namelijk gewoon ‘Crisis’. Of hooguit ‘Gevaar’.

Meer duidelijkheid kunnen we halen uit het (oud) Grieks: ‘krisis’ betekent “keerpunt van een ziekte". Een moment waarna het óf beter gaat worden (een dieptepunt) óf gaat verslechteren (point of no return). Timing is hier van essentieel belang. Het ultieme moment om te starten is net vóór, of net ná een dieptepunt. De gevestigde concurrentie heeft op dat moment de blik naar binnen gekeerd en worstelt met vraagstukken als: “Hoe kunnen we verantwoord afslanken en toch onze kwaliteit, goede sfeer en de beste mensen vasthouden?” Terwijl jij met je kersverse bureau en lage overhead een feestje bouwt door één of twee klanten te bedienen.

Soms word je geholpen in de beslissing door een omstandigheid. Een negatieve omstandigheid, zoals ruzie met je werkgever, ontslag of een burn out. Of een positieve omstandigheid, zoals het ontmoeten van de juiste mensen, de kans om te starten met een klant of een doorbraak in persoonlijke ontwikkeling. En dan, op een dag, komt er een moment dat je - ondanks alle ‘tegens’ - het “Wellicht, ooit..” verandert in het “Ja, en wel nu!”.

Niemand kan in de glazen bol kijken. Het blijft ongewis óf er een dieptepunt bereikt wordt in deze crisis en zo ja; op welk moment. We moeten wel gek zijn. Op 2 januari 2013 starten we met COR. Latijn voor ‘Hart’. Ons bureau gaat harten veroveren. :)

Rik Heijmen is mede oprichter van het nieuwe reclamebureau .

*Voor iedereen die erover denkt om te starten, bekijk deze ultieme ‘how to start an agency’ van iemand die het echt kan weten: Chuck Porter van Crispin, Porter and Bugosky
http://www.youtube.com/watch?v=kysg4WB6IPk

En voor de ‘Chinese Crisis’ hoax:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie