Wat is er gebeurd met... de traditionele creatief directeur

Sir Richard Branson vraagt zich op zijn website af waarom niet meer business leaders online zijn. Dat zou je je ook kunnen afvragen bij de leiders uit de reclamewereld. Want een aantal gerespecteerde creatief directeuren van succesvolle reclamebureaus lijken onwillig om ‘digitaal’ onder de knie te krijgen. Waarom?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Toen ik bij OER creatief directeur was, heb ik me vooral bezig gehouden met digitaal werk. Ik had aan het einde van die periode nog niet een commercial gemaakt. En ik wist wel dat ik dat zou kunnen, maar het feit dat ik het niet had beleefd, maakte me angstig. Ik zag er tegenop. Pas toen ik het eenmaal had gedaan, verdween die onzekerheid.

Het viel me in de afgelopen maanden tijdens freelance klussen op dat sommige Creatief Directeuren het digitale deel van hun werk vermijden, uitbesteden of anderszins negeren. Mijn theorie is dat zij last van hebben van ‘digitale onzekerheid’.

Het is menselijk om je angst uit de weg te gaan. Aan het begin van een carrière mag je fouten maken, het experiment opzoeken. Maar in de positie van leider lijkt het alsof je altijd alles beter moet weten. En als je niet mag falen, is leren niet zo leuk. Want leren is erachter komen hoeveel je níet weet. Experimenteren met zaken waar je een ongemakkelijk gevoel bij hebt. Onhandige dingen doen. Totdat je merkt dat het makkelijker begint te worden. Overzicht en inzicht zich aandient. Je je moeiteloos begeeft in de digitale wereld. Dat is het moment dat je eigen visie gaat ontwikkelen op dat wat de consument bezig houdt.

Voor iedereen die zich (stiekem) herkent is mijn advies: Stap uit de comfort zone. Durf te leren. Alleen op die manier kun je gerust een online campagne afraden. Of met volle overgave voor een TVC pleiten. Want vergis je niet, Creatief directeur: je leiderschap, ervaring en visie is hard nodig.

UPDATE: Leuk om te zien dit Zweedse bureau: “(..)We are really getting rid of are excuses for the rest of the staff not to learn digital and mobile (..)” heeft alle rollen die ‘digitaal’ zijn geschrapt. Lees het hier: http://adage.com/article/agency-news/digital-titles-ad-agencies/238024/ (Dank Bastiaan Weers voor de tip)

Rik Heijmen is mede-oprichter van boutique advertising agency (in 2013 opgericht door Merlijn Van Vliet en Wouter Vanhaeren)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie