Onze waarneming wordt geregeerd door onze diepere overtuigingen en onderliggende emoties. Met andere woorden, de ervaring van werkelijkheid is onze werkelijkheid.
Volgens Robert Overweg, digitaal kunstenaar en innovatie lead bij Triple IT, is de nieuwe wereld een virtuele. Mensen zullen in de nabije toekomst geneigd zijn om liever in een digitale wereld te leven dan in de echte. Een ervaring die in weinig opzichten anders is dan de ervaring van de werkelijkheid.
Dat vertelde hij op het Digital Dinner, afgelopen donderdag bij Roast Room in Amsterdam. Overweg was een van de drie sprekers die de 120 gasten voedden met inspiratie over digitale ontwikkelingen.
Het begint met games en tijdverdrijf, zei Overweg, maar zal zich blijven ontwikkelen tot het onderdeel is van ons dagelijks leven. In de virtuele wereld bestaan er geen wetten, ethiek, tijd en zwaartekracht, dus kunnen mensen daar een ultieme vrijheid ervaren. Het geeft VR’ers superpowers. Geen balgevoel? In VR ben je een wereldspeler. Het Vervelend werk? In VR kun je je ceo voelen van een wereldbedrijf. En zelfs betekenisvolle relaties ontwikkelen, al dan niet met virtuele karakters. Zelfs het herprogrammeren van geheugen is mogelijk. Trauma? VR'en we weg.
Denk je eens in wat dit betekent voor reclamemakers die altijd op zoek zijn naar 'impact' en 'immersive experiences'. Zeker als VR mainstream gaat worden. Dat is overigens al zover; Vorige week kondigde Hema aan vanaf komende week een VR bril te gaan verkopen. Voor €15,- is 'virtueel' voor iedereen een werkelijkheid.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!