De centrale positie van communicatie vraagt om een ander instrumentarium betoogt Michel Kok.
Een stevige strategie is meer nodig dan ooit, maar het plan heeft nog vaak de broek an. Vier keuzes gidsen je langs dit obstakel.
De waan van de dag is nu sterk, maar het werk aan de toekomststrategie moet doorgaan, bepleit Michel Kok. Hij adviseert daarvoor 4 methoden.
Het bekende stappenplan voor een strategie? Niet doen, adviseert Michel Kok. Vertrouw liever op professionaliteit, inzicht en intuïtie.
Alignen van medewerkers aan gewenst gedrag is vooral een zaak voor het middenmanagement. Communicatie kan het helpen bij 3 dilemma's.
Er is een nieuw paradigma nodig dat verbindt met lagere managementlagen
Ze inspireren niet en verstoren de vooruitgang.
Shareholders accepteren geen onzin, maar spreken ons aan op resultaat
In de jaren '90 pakte communicatie de website af van de IT'ers. Dit is niet vergeven en vergeten. En nu zijn ze terug. Bigger, bolder én smarter. Klaar om ons een lesje te leren.
Anders doet marketing, HR of IT het wel, en dan zijn we helemaal ver van huis!
Strategy follows newsletter.
Onlangs zijn de uitkomsten van de European Communication Monitor 2014 naar buiten gekomen. Een pan-Europees onderzoek onder communicatieprofessionals naar wat we vinden, denken, willen en doen.
Bestuurders willen graag met 'feiten' en 'argumenten' de dialoog met ons aangaan, maar niemand interesseert zich om de feiten.
De toenemende complexiteit en de invloed hiervan op de communicatie vraagt een herijking van de relatie tussen opdrachtgevers en adviesbureaus.
Als het oude jaar eindigt en het nieuwe jaar begint, vliegen de lijstjes je om de oren. Of de uit-in- of van-naar-vergelijkingen. In de laatste categorie eentje voor onze beroepsgroep.
Een plaats aan de bestuurstafel. Echt invloed op wat de organisatie doet en niet alleen wat deze zegt. Voor vol worden aangezien. Dat lijkt je vast wel wat. Communicatie als éminence grise. Als onderdeel van het systeem. Maar, heel eerlijk, daar schieten we niets mee op.
Wat is het heerlijk om Noord-Korea uit te lachen. Een 28-jarige ‘dikzak’ aan het roer. Inwoners die tot het hysterische staan te juichen voor De Grote Leider, volledig geïndoctrineerd door een sterke ‘goed-kwaad’-ideologie. Alles voor het grotere goed, en afgesloten van de buitenwereld.