De communicatieve organisatie bonkt op de deur – 3 redenen om nú open te doen

Anders doet marketing, HR of IT het wel, en dan zijn we helemaal ver van huis!

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De communicatieve organisatie. Niet meer weg te denken uit het vocabulaire van de moderne communicatieprofessional. De organisatie die open staat voor klant, burger en medewerker. De organisatie waar informatie rijkelijk stroomt en waar stilte als stilstand wordt gezien. De organisatie waar de communicatieprofessional zich niet meer focust op het zelf communiceren, maar op het ondersteunen en faciliteren van management en medewerkers.

Er lijkt weinig discussie te zijn over deze ontwikkeling. Mogelijk is er wel een misvatting over de urgentie. Want de communicatieve organisatie staat op de deur te bonken. Op de deur van de organisatie en op de deur van de communicatiefunctie En of je nu tijd hebt of niet, het is zaak om de deur open te doen. Drie redenen waarom.

1. Doe het vrijwillig of ze dwingen het af

De NOS maakte begin april bekend dat de PvdA en de VVD de positie van cliëntenraden in zorginstellingen willen versterken. Ze stellen voor om instellingen te verplichten een vast percentage van de bestuurskosten aan deze raden te geven. PvdA-Kamerlid Lea Bouwmeester vindt dat “de adviezen en opmerkingen van patiënten te vaak in de wind worden geslagen”. Maar, zo vinden beide coalitiegenoten, de minister moet eerst met de sector gaan praten om ze te overtuigen de cliëntenraden ‘vrijwillig’ te versterken.

Nu kun je dit voorbeeld isoleren en zeggen; ja, maar dit gebeurt alleen bij zorginstellingen. Maar denk aan minister Ploumen ten tijde van de ramp in een fabriek in Bangladesh. Via naming and shaming werden kledingbedrijven min of meer gedwongen open te staan voor een dialoog. Moeten we het nog over de bonussen hebben?

Maak je geen illusie, jouw branche of sector overkomt dit vroeg of laat ook. Of het nu via de politiek is, de vakbond of Radar. De communicatieve organisatie is niet meer vrijblijvend en niet meer vrijwillig. Dus wees expliciete dwang voor, ga structureel in gesprek met je belangrijke stakeholders. Behoud de regie.

2. Als zelfs V&D aan het luisteren slaat…

De V&D startte onlangs met de website http://blijmet.vd.nl. De V&D!? De winkel die probeerde alle medewerkers uit te persen en vervolgens hun verhuurders? De winkel die overal te laat op reageerde? De winkel met een retailformule die niemand meer begrijpt en waar niemand zich thuis voelt? Ja, die V&D. Die V&D heeft nu ineens een open platform waar ze aangeeft ‘graag’ de meningen of adviezen van hun klanten te horen. Maar het is too little, too late.

Als zelfs deze achterblijver naar zijn klanten gaat luisteren, wordt het tijd om die communicatieve organisatie echt op orde te krijgen. Want in een achterhoedegevecht als dit wil je niet terecht komen.

3. Wat als iemand anders het doet?

En de communicatiefunctie? De communicatieve organisatie is een wezenlijk strategisch vraagstuk. Een kans voor de communicatiefunctie zal je zeggen. Ja, maar pas op! Want alle functies houden zich graag met strategische zaken bezig. Inspelen op klanten is natuurlijk van oudsher een marketingding. Luisteren naar medewerkers? Daar kan HR ook over meepraten. En open staan voor de omgeving, is toch allemaal een kwestie van data? Hallo IT!

Als de communicatieve organisatie wordt opgepakt door deze of andere functies, zijn we helemaal ver van huis. Dan is er pas echt werk aan de winkel. Reputatie- en reparatiewerkzaamheden zeer waarschijnlijk. Communicatie is domweg te belangrijk om aan marketeers, HR-adviseurs of wie dan ook over te laten.Als de communicatieve organisatie wordt opgepakt door deze of andere functies, zijn we helemaal ver van huis.

Open die deur!

Kortom, de communicatieve organisatie is geen theoretisch interessant onderwerp meer, maar een urgent issue op de management- én communicatieagenda. Aan ons de opdracht om ons eigenaar te maken. Hoe? Begin met het meetbaar en van daaruit bespreekbaar maken. En begin er vooral nu mee, voordat we achter de feiten aanlopen en eindigen als de V&D!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie